Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

2-åring tog värmeljus – hölls kvar i två timmar

För Madelaine Hansson slutade söndagsshoppingen med en mardröm och polisförhör. Det hela handlade om ett värmeljus för 20 kronor som hennes tvååriga dotter lagt i barnvagnen. Foto: Ronny Johannesson

"Hos oss handlar du i en rofylld miljö", skriver butiken på sin hemsida men för Madelaine Hansson slutade söndagsshoppingen på Vellingeblomman med en mardröm och polisförhör. Det hela handlade om ett värmeljus för 20 kronor som hennes tvååriga dotter lagt i barnvagnen.

– Min ettåring behövde äta och min tvååring kissade på sig, men jag fick inte lämna butiken på två timmar, säger hon.

Detta gäller vid snatteri

Måste butikspersonal ingripa skall detta ske så diskret som möjligt och bara när man är 100 procentigt säker på att ett fullbordat brott skett, eller när det gäller de grövre brotten – försöket har nått ett sådant stadium – att någon tveksamhet ej längre råder, om avsikten med handlingen. Då kan den misstänkte personen gripas. Den misstänkte skall ombedjas följa med till kontoret eller annan avskild plats där ärendet kan behandlas i lugn och ro.

Om den misstänkte konsekvent vägrar att följa med skall polis tillkallas. Man har då rätt att hålla kvar den misstänkte, även med våld.

Källa: Polisen.se

Madelaine Hansson från Lund var i butiken Vellingeblomman med sina fyra barn och en kompis till den äldsta dottern och handlade halloweenpynt. När hon skulle betala för varorna, vilka tillsammans kostade drygt 400 kronor, sköt hon fram dubbelbarnvagnen och plötsligt började det då tjuta i larmbågen.

– Jag drog tillbaka vagnen och sen när jag sköt fram den så tjöt det igen. Jag sa att jag inte visste varför det tjöt. Min dotter klämde sig i larmbågen och började gråta, så jag plockade upp henne och avslutade betalningen.

Under tiden rullade butikspersonal ut vagnen genom larmbågen och en bit bort, berättar Madelaine.

Personalen genomsökte sedan vagnen och fann ett värmeljus till ett värde av 20 kronor i den.

– Jag blev paff och visste inte hur det hade kommit dit men jag tänkte att det måste vara min tvååring som stoppat på sig det när vi stod och tittade på doftljus. Min äldsta dotter frågade henne om hon tagit det och då fnittrade hon och nickade.

Erbjöd sig att betala

Madelaine säger då att hon är hemskt ledsen över det inträffade och erbjuder direkt att betala för ljuset men personalen säger att de måste göra en polisanmälan.

– Jag tänker, herregud hon är två år, det är ett misstag. Men de menar att det är mitt ansvar att lära min dotter att inte ta saker och de vill göra en polisanmälan.

När de sedan ber Madelaine att skriver under den rapport de skrivit, vägrar hon eftersom hon anser att de beskrivit händelseförloppet på ett felaktigt sätt. Bland annat har de skrivit att hon rullat ut vagnen, när det i själva verket var personalen som körde ut vagnen, menar hon.

Det slutar med att polis tillkallas. Klockan är då långt efter klockan 17 och butiken har stängt, men Madelaine och de fem barnen tvingas stanna kvar i väntan på polispatrull.

Kissade på sig

Under tiden har ettåringen hunnit bli hungrig och ledsen och tvååringen, som enligt Madelaine blir stressad av situationen, kissar på sig.

– Jag säger att jag måste ge mitt barn mat och sätta på min tvååring en blöja, men personalen säger att jag inte får lämna butiken.

Enligt butikschefen Dan Tedestål har personalen agerat enligt regelverket för att hantera misstänkt snatteri.

– Jag vet inte om personalen dragit vagnen genom larmbågen, jag kan inte uttala mig om det, men det har jag svårt att tro. Jag utgår från att de agerat korrekt. Jag har fullt förtroende för min personal, säger han.

Men är det rimligt att hålla kvar barn på det här sättet i två timmar, varav en tvååring kissat ned sig och en ettåring behöver äta?

– Nej, inte som det framställs. Vad jag vet hade barnet inte kissat på sig förrän fem minuter innan polisen kom. Det spelar ingen roll om man har plockat på sig för 20 kronor eller för 100 kronor, man plockar inte på sig grejer. Vi måste ha en regel och vi måste följa den. Det är inte trevligt för personalen heller, det är inget de gör för nöjes skull.

Framför kunderna

Madelaine vidhåller att personalen har agerat felaktigt och hon känner sig illa behandlad.

– Allt skedde i entrén framför alla människor som var på väg ut, de ska väl föra en till ett avskilt rum åtminstone? De hade heller inte rätt att genomsöka min vagn och hålla oss kvar, eftersom jag inte haft chansen att plocka ut varan ur vagnen innan de drog ut den ur butiken.

När Madelaine slutligen fick lov att lämna butiken för att hämta en blöja till sin tvååring, ska personalen ha låst butiksdörrarna, det vill säga låst in de övriga barnen.

– Det är nog det värsta, vad de utsatte mina barn för. De tyckte att det var mycket obehagligt, säger hon.

Madelaine har i sin tur polisanmält butiken för olaga frihetsberövande av barn.

Båda anmälningarna har dock lags ned då brott inte kan styrkas från någotdera håll.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!