Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En person dog när buss skenade – föraren fälls

En person dog när en buss skenade i centrala Lund. Foto: ANDREAS HOLM / NEWSFOTO.SE / KVP/EXPRESSEN
Området var avspärrat efter en vattenläcka där hett fjärrvärmevatten fyllde flera gator, med tät vattendimma som följd. Foto: ANDREAS HOLM / ANDREAS HOLM

2015 dog en person efter att en buss skenat i centrala Lund.

Nu döms busschauffören för vållande till annans död och vållande till kroppsskada. 

Hovrätten anser att chauffören borde ha bromsat när bussen accelererade. 

– Det är inte uteslutet att han bromsade i tid, säger busschaufförens försvarsadvokat Jan-Åke Fält.  

Det var i februari 2015 som en buss skenade i samband med en avspärrning i centrala Lund. En cyklist i 65-årsåldern träffades av bussen och dog till följd av sina skador. Åtminstone tre fotgängare skadades.

Avspärrningarna hade gjorts på grund av en vattenläcka där hett fjärrvärmevatten fyllde flera gator, med tät vattendimma som följd. 

Busschaufför åtalades för vållande till annans död och vållande till kroppsskada. 

"Chockad"

Redan i de inledande polisförhören hävdade busschauffören att motorn rusade av sig själv. Men enligt kammaråklagare Stefan Waern påvisades inga tekniska fel som skulle kunna förklara varför motorn skenade. 

Däremot har bussar av samma märke uppvisat samma typ av beteende i Stockholm. Och det tryckte tingsrätten på när chauffören friades i den första instansen.

Domen överklagades och nu – ett år senare – har hovrätten över Skåne och Blekinge gjort sin bedömning. 

Busschauffören döms till villkorlig dom och 80 dagsböter á 210 kronor. Uppgiften om att om att bussen accelererade av sig själv har inte motbevisats – men enligt domen borde chauffören försökt förhindra olyckan. 

Bromsade inte

Det finns ingenting som tyder på att chauffören försökt bromsa bussen, enligt hovrätten. Rätten har bland annat tagit del av videofilmer som styrker påståendet.

Enligt hovrätten körde bussen 116 meter innan chauffören bromsade. 

– Min klient menar att han bromsade i tid. Och om man tittar på filmen vid tillfället så ser man inte förrän de blivit påkörda. Då är det inte uteslutet att han bromsat i tid, säger Jan-Åke Fält. 

– Sen ska man komma ihåg att händelseförloppet är på några få sekunder. ÄR det så att bussen stuckit i väg på ett sätt som man inte förväntar sig – som både tingsrätten och hovrätten kommit fram till –, då är situationen svårbemästrad även för en mycket erfaren förare. 

"Påfrestande"

Enligt hovrätten kan omständigheterna på platsen – med tät dimma – ha spelat in på bromssträckan. Men man anser att busschauffören haft god tid på sig att förstå förhållandena. 

Frågan handlar om chauffören agerat oaktsamhet straffbart. Nu kan busschauffören överklaga domen.

– Vi ska träffas och gå igenom hur vi ska gå vidare. Det är ovanligt att Högsta domstolen meddelar prövningstillstånd och den här processen har varit påfrestande för min klient. Han får helt enkelt avgöra, säger Jan-Åke Fält. 

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!