Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Zara Kjellner: "Nooras åmande skär i mig"

Noora (Josefine Frida Pettersen). Foto: NRK
Isak (Tarjei Sandvik Moe) är huvudpersonen i den senaste säsongen av "Skam". Foto: NRK
Noora (Josefine Frida Pettersen) med Eva (Lisa Teige) i den andra säsongen av "Skam" där Noora var huvudperson. Foto: NRK

I dag släpps tredje säsongen på SVT Play av den norska ungdomsserien som trollbinder hela Norden.

Zara Kjellner undrar varför alla vill vara Noora i "Skam".

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Det här är "Skam"

Den norska tv-serien "Skam" följer de fem vännerna Noora, Eva, Chris, Sana och Vilde från det att de börjar på Hartvig Nissens vidaregående skola i Oslo (motsvarande svenskt gymnasium).

Serien, som hade premiär 2015, vann tre priser på den norska tv-galan "Gullruten" i år, bland annat för bästa tv-drama, bästa nya programserie och årets nykomling.

I den första säsongen fokuserar berättelsen på Eva och hennes pojkvän Jonas. Säsong två följer Noora och hennes relation med skolans snygging William. I den tredje säsongen står i stället karaktären Isak i fokus som kommer ut som homosexuell.

För några månader sedan började mitt sociala medier-flöde fyllas av bilder och testresultat som alla visade på att personen i fråga var lik Noora från tv-serien "Skam".

”Jag är Noora”, ”Jag blev Noora”, skrev vänner och bekanta och plötsligt började alla prata om den taniga tonåringen från norska succéserien "Skam" som en ny feministisk ikon. Säsong två hade då börjat sändas på norska NRK, och nu snart ett halvår senare sänder SVT säsong tre.

Noora är den duktiga, smarta, vältaliga unga tjejen som alltid lyckas med att säga ifrån. Med Noora har Julie Andem lyckats konstruera en karaktär som alla tjejer från 16 till 60 fortfarande vill vara.

 Noora Saetre är självständig och säger ifrån. Men framför allt är hon smal. Smalast. Som en uppdaterad barbie (blond, smal midja, hunkig kille, röda läppar) blir hon idealet den 16-åriga tjejen som serien riktar sig till ska kunna sträva mot. Hon är individualisten som inte orkar älta, när de andra gråter behåller Noora lugnet. Känslorna tycks inte vidröra henne.

 

LÄS MER: "Skam* är obrottsligt lojal med tonåringarna

Den perfekta kvinnan

Noora speglar uppenbarligen ett kontemporärt kvinnoideal. Egoistisk, kall och med lite tålamod för kompisarnas sorger lyckas Noora behålla sin integritet. Hon är den starka kvinnan. Den perfekta kvinnan. Ömhet och närhet upplevs som lätt klibbigt och i stället representerar Noora distans. Ibland sipprar verkligheten fram, som när hon neurotiskt fixar med kuddarna i sitt flickrum, eller när hon gång på gång på gång bättrar på sitt läppstift. Ytan är allt. Det som skiljer Noora från de andra tjejerna i serien är att hon aldrig tillåter sig själv att vara svag. Någonsin. Ätstörningarna lyckas hon skickligt dölja, och som Vilde kommenterar ”vill killarna ändå alltid ha en smal tjej”. Nooras perfektion blir därmed slutgiltig.

Vildes uppenbara försök att banta; joggingrundorna och "glutenallergin" verkar patetiska i jämförelse med Nooras diskreta svält. Svalast (och smalast) vinner.

Den karaktär som avviker mest från skönhetsnormen, Chris, kompletterar persongalleriet med att ständigt vara hungrig. Komisk i sina raggningsförsök och närmast avsexualiserad i de två första säsongerna visar hon på hur ens position i förhållande till skönhetsnormen skapar förutsättningarna för att få vara sexuell. Noora däremot som inte ens verkar vara särskilt intresserad av sex blir det mest åtråvärda objektet i gymnasieskolans hierarki.

 

LÄS MER: Så skyddas "Skam"-profilerna efter succén

En vandrande pinne

I sexscenerna ligger Noora stel som en vandrande pinne. Ibland svankar hon utmanande med rumpan och kastar lite lojt med håret. Kameran ligger hela tiden i linje med ”mannens” blick, och här får tittaren verkligen känna på hur det är att vara Noora Saetre, inkapslad i en sorts hyper-självmedvetenhet, totalt alienerad från sig själv.

Det är någonting med Nooras åmande som skär i mig, om det är Noora alla vill vara är det också så här de vill ligga? Där Eva i första säsongen tryckte upp sin kille mot väggen och kysste honom aggressivt står Noora som en tamkatt och väntar på att bli klappad.

 Inte ett knyst om "feministisk symbol" när Eva visar på makt över sin egen sexualitet men så fort Noora (idealet) får ur sig något kvickt, mindre spännande, om starka tjejer jublar internet. Men Noora som den klassiska madonnan blir snart efter att hon särat på benen dumpad. Distanserad och okåt är ledorden för att bli åtrådd på Hartvig Nisses gymnasieskola i Oslo.

 

LÄS MER: Här är alla "Skam"-karaktärer på Instagram

Fyller ett behov

Det problematiska ligger självklart inte i rollkaraktären Noora. Julie Andems team har genom djup-intervjuer med hundratals norska ungdomar uppenbarligen lyckats med att skapa en roll som fyller ett behov. Men problemet ligger snarare i perceptionen. Varför älskade alla Noora Saetre?

De flesta avsnitt av "Skam" klarar inte Bechdel-testet, dialogerna kretsar i största utsträckning kring hur tjejerna ska förhålla sig till killar och när Noora då säger en oneliner om kvinnlig frigörelse är det självklart befriande.

 Med karaktären Noora lyckas "Skam" balansera på denna tunna linje mellan ideal och identifikation, Noora är alltid lite bättre, lite smalare och när allt brister är det också rätt vackert.

I säsong tre när Noora ses ur Isaks blick blir det tydligt hur olika hierarkier gäller för olika grupperingar, plötsligt ser vi Noora som en alien i page som enbart försöker hålla uppe en fasad som ständigt hotar att spricka. Här ligger "Skams" stora styrka, att ständigt vända och vrida på perspektivet, få ungdomar (och vuxna?) att känna en sorts svag förhoppning om att saker kan förändras och byta plats.

Och i takt med att säsong tre sprider sig byts mitt sociala medier-flöde ut mot bilder på testresultaten ”Jag är Isak”.

 

ZARA KJELLNER

kulturen@expressen.se

Zara Kjellner är skribent och medarbetare på Expressen Kultur

 

Följ Expressen Kultur på Facebook – så missar du inga texter

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!