Vem bryr sig om de vi aldrig ser? När timlönearbetarna på Yarden i Malmö hamn går till jobbet är det fortfarande natt och vi andra sover. De lastar på och av bilar på en kameraövervakad arbetsplats och riskerar när som helst att få sparken av en nyckfull arbetsledning.
När romanen Yarden kom ut 2009 var vi många som drabbades av Kristian Lundbergs berättelse från en osynlig del av klassamhället Sverige.
Yarden är dock så mycket mer än bara en bok om en brutal arbetsplats i skuggan av Turning Torso. Kristian Lundberg har skrivit en självutlämnande text om hur han kastas ut i en omvänd klassresa och återvänder till de fattiga arbetarmiljöer han en gång kom ifrån.
Nu är Yarden ingen bok som med självklarhet låter sig förflyttas till en teaterscen.
Som filmare hade jag bävat för att försöka bildsätta en berättelse vars motor är en inre monolog, full av poesi och starka känslor. Den beskriver mer ett tillstånd än en rörelse och det gäller att hantera textrader av det här slaget: "Jag står på botten av en brunn. Jag kommer inte upp. Jag är ensam."
Malmö Stadsteater och regissören Dennis Sandin har valt en försiktig, men framgångsrik väg.
Kristian Lundbergs mäktiga text är fint kondenserad av Anna Kölén och föreställningen har tagit vikten av autenticitet på allvar. Vi tror på den Kristian som står på scenen och berättar om sin brutala arbetsplats, sin schizofrena mamma, om barndomens sociala skam och sin utsatthet.
Kristian Lundberg har inte wallraffat i Malmö hamn, han har gjort en utlämnande skildring av sitt eget liv.
Skådespelaren Mattias Linderoths tolkning är så nedtonad och befriad från klassiskt teaterskådespeleri att han lika gärna kunde ha fått en roll i Gabriela Pichlers Äta, sova, dö, en annan drabbande arbetsklasskildring som är aktuell just nu.
Den smart underspelade föreställningen väljer det lilla formatet och lyfter fram nya sidor i Yarden. Det känns befriande att föreställningen landar i frågan om Kristian Lundbergs son ska föra klasshatet vidare.
Magnus Gertten
Kristian Lundberg är medarbetare på Expressens kultursidor, därför recenseras pjäsen av Magnus Gertten, Malmöbaserad regissör och producent.