Hannah, Alem Davidson, Johan Gry, Kim Theodoridou Bergquist, Jesper Söderblom, Ali Jalal, Gizem Erdogan, Johan Karlberg, Ludde Hagberg Foto: / Ola Kjelbye Fotografi ABHannah, Alem Davidson, Johan Gry, Kim Theodoridou Bergquist, Jesper Söderblom, Ali Jalal, Gizem Erdogan, Johan Karlberg, Ludde Hagberg Foto: / Ola Kjelbye Fotografi AB
Hannah, Alem Davidson, Johan Gry, Kim Theodoridou Bergquist, Jesper Söderblom, Ali Jalal, Gizem Erdogan, Johan Karlberg, Ludde Hagberg  Foto: / Ola Kjelbye Fotografi AB
Hannah, Alem Davidson, Johan Gry, Kim Theodoridou Bergquist, Jesper Söderblom, Ali Jalal, Gizem Erdogan, Johan Karlberg, Ludde Hagberg Foto: Kjelbye FotografiHannah, Alem Davidson, Johan Gry, Kim Theodoridou Bergquist, Jesper Söderblom, Ali Jalal, Gizem Erdogan, Johan Karlberg, Ludde Hagberg Foto: Kjelbye Fotografi
Hannah, Alem Davidson, Johan Gry, Kim Theodoridou Bergquist, Jesper Söderblom, Ali Jalal, Gizem Erdogan, Johan Karlberg, Ludde Hagberg  Foto: Kjelbye Fotografi

Who let the dogs out?

Publicerad

Hans Van den Broeck har iscensatt otyglad teater på Göteborgs stadsteater.

Isa Andersson undrar vem som släppte ut hundarna.

RECENSION | TEATER. Drömmen om ett urtillstånd, befolkat av ädla vildar vars tillvaro slagits i spillror av civilisationen, har fått en rad romantiska primitivister att lägga örat till marken för att fånga upp hjärtslag från en svunnen tid och längta tillbaka. 

Jag förväntar mig att regissören och koreografen Hans Van den Broeck ska göra detsamma i scenkonstverket "Motherdog", då förhandsinformationen utlovar en undersökning av "myten om den förvildade människan som en ren och oförstörd varelse". Men i denna mystiska teater- och danshybrid är det mindre av Rousseaus ädla vildar och mer av Hobbes brutala naturtillstånd. 

Lisa Lindgren

På en kolsvart scen driver en flock otyglade hundmänniskor omkring, klädda som uteliggare, med täckjackor och ryggsäckar, frenetiskt gnagande på matrester. Osäkert vilka de är, men säkert är att de lystrar till flockledaren "Motherdog" i Lisa Lindgrens stentuffa gestalt. Flocken består av delar av Stadsteaterns ensemble och den sydkoreanska dansaren Su-Mi Jang.  

 

LÄS MER – Isa Andersson ser "Underkastelse"

 

Gränsen mellan att befinna sig mitt i en improviserad uppvärmningsövning och en minutiöst laddad koreografi är ibland hårfin. Hur som övertygar Johan Gry som hundman med tvångssyndrom och kliande hårbotten.

The Wire

Scenrummet påminner om ett slumkvarter i The Wire. Ficklampor, rök, mörker och slagsmål ackompanjeras av polissirener, sitcoms och bilar. Handlingen förpassas till scenens mörka utkanter, liksom huvudpersonerna befinner sig utanför samhällets gränser. En strippa och en avdankad änkeman lyckas infiltrera och upptas i flocken, medan samhällets rättesnören, psykolog och polis, möter våldsamt motstånd.

 

LÄS MER – Isa Andersson ser "Gösta Berlings saga"

 

Det mörka, mystiska och suggestiva slutar blodigt. Den kristna symboliken är stark och övertydlig. Föreställningens nerv och kraft, som exploderar i ordlösa och ritualliknande människodjurlekar, tyngs ner av det textuella ramverket. Den avslutande apokalypsen, som pekar mot en pånyttfödelse är bara starkt förvirrande. För vad väntar när dimmorna lagt sig, ett nytt hundliv?

 

Dansteater

Motherdog

Av HANS VAN DEN BROECK, MAX BOLOTIN, SARA TUSS EFRIK

Regi HANS VAN DEN BROECK

Göteborgs stadsteater

Speltid 1.5 t.

Isa Andersson är medarbetare på Expressen/GT Kultur.

Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Kulturchef: Karin Olsson. Biträdande kulturchef: Jens Liljestrand. Redaktör för idédebatt och reportage: Ida Ölmedal. Litteraturredaktör: Anna Hellgren. Scen- och ungredaktör: Gunilla Brodrej. Kontakt: fornamn.efternamn@expressen.se. Missa inga artiklar – följ Expressen Kultur på Facebook!

Till Expressens startsida

Mest läst i dag