Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Who let the dogs out?

Hannah, Alem Davidson, Johan Gry, Kim Theodoridou Bergquist, Jesper Söderblom, Ali Jalal, Gizem Erdogan, Johan Karlberg, Ludde Hagberg Foto: / Ola Kjelbye Fotografi AB
Hannah, Alem Davidson, Johan Gry, Kim Theodoridou Bergquist, Jesper Söderblom, Ali Jalal, Gizem Erdogan, Johan Karlberg, Ludde Hagberg Foto: Kjelbye Fotografi

Hans Van den Broeck har iscensatt otyglad teater på Göteborgs stadsteater.

Isa Andersson undrar vem som släppte ut hundarna.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

RECENSION | TEATER. Drömmen om ett urtillstånd, befolkat av ädla vildar vars tillvaro slagits i spillror av civilisationen, har fått en rad romantiska primitivister att lägga örat till marken för att fånga upp hjärtslag från en svunnen tid och längta tillbaka. 

Jag förväntar mig att regissören och koreografen Hans Van den Broeck ska göra detsamma i scenkonstverket "Motherdog", då förhandsinformationen utlovar en undersökning av "myten om den förvildade människan som en ren och oförstörd varelse". Men i denna mystiska teater- och danshybrid är det mindre av Rousseaus ädla vildar och mer av Hobbes brutala naturtillstånd. 

Lisa Lindgren

På en kolsvart scen driver en flock otyglade hundmänniskor omkring, klädda som uteliggare, med täckjackor och ryggsäckar, frenetiskt gnagande på matrester. Osäkert vilka de är, men säkert är att de lystrar till flockledaren "Motherdog" i Lisa Lindgrens stentuffa gestalt. Flocken består av delar av Stadsteaterns ensemble och den sydkoreanska dansaren Su-Mi Jang.  

 

LÄS MER – Isa Andersson ser "Underkastelse"

 

Gränsen mellan att befinna sig mitt i en improviserad uppvärmningsövning och en minutiöst laddad koreografi är ibland hårfin. Hur som övertygar Johan Gry som hundman med tvångssyndrom och kliande hårbotten.

The Wire

Scenrummet påminner om ett slumkvarter i The Wire. Ficklampor, rök, mörker och slagsmål ackompanjeras av polissirener, sitcoms och bilar. Handlingen förpassas till scenens mörka utkanter, liksom huvudpersonerna befinner sig utanför samhällets gränser. En strippa och en avdankad änkeman lyckas infiltrera och upptas i flocken, medan samhällets rättesnören, psykolog och polis, möter våldsamt motstånd.

 

LÄS MER – Isa Andersson ser "Gösta Berlings saga"

 

Det mörka, mystiska och suggestiva slutar blodigt. Den kristna symboliken är stark och övertydlig. Föreställningens nerv och kraft, som exploderar i ordlösa och ritualliknande människodjurlekar, tyngs ner av det textuella ramverket. Den avslutande apokalypsen, som pekar mot en pånyttfödelse är bara starkt förvirrande. För vad väntar när dimmorna lagt sig, ett nytt hundliv?

 

Dansteater

Motherdog

Av HANS VAN DEN BROECK, MAX BOLOTIN, SARA TUSS EFRIK

Regi HANS VAN DEN BROECK

Göteborgs stadsteater

Speltid 1.5 t.

Isa Andersson är medarbetare på Expressen/GT Kultur.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!