"Instagram för tänkande människor" - så har den nya sajten Hi (sayhi.co) beskrivits. Det är en "storytelling-plattform", som går ut på att man tar en bild av platsen där man befinner sig, skriver en text (som kan vara av romanlängd om man så vill), varpå layouten får det hela att se ut som ett vackert vykort, komplett med geotaggar att klicka på för att läsa andra användares mångordiga tankar om samma plats.
Det är som att man föreställt sig att själva formen ska uppmana till mer djupsinniga funderingar än bildtexterna på Instagram.
Något provocerar mig med den här sociala medier-dikotomin mellan bild och text, där den som i första hand vill dela med sig av bilder framställs som mer banal än den som vill dela med sig av text (i till exempel ett antal krönikor som under sommaren upplyst oss om att Instagram ger en ytlig och förljugen bild av verkligheten).
Det kanske är hårt, men det måste sägas:
Oavsett hur smakfullt de presenteras kommer dina texter aldrig att bli originellare än dina tankar.