Volvos tjejbilar rattar in sig i kön

Business-mammornas nya bil

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Den har kallats tjejbil, vilket skaparna avfärdar precis som Renault för flera år sedan vägrade säga bögbil fast reklamkampanjen var rågay med Jean Pierre Barda som frontfigur. Bosse Bildoktorn är rapporterat intresserad - man riktigt ser hur han pillar gladmaniskt på broderierna. Volvos nya konceptbil är en tjejbil, av tjejer för tjejer man aldrig träffar. Sådana som skaparna flyttar växelspaken åt för att göra rum för handväska eller laptop mellan sätena. Broderad klädsel och långhåriga mattor är en av åtta inredningsvarianter som skapar hemstämning. Kvinnlighet  är föränderlig dekor och basutrustningen är ljus och i äkta material, trä istället för valnötsplast. För businessmammor fälls dörrarna uppåt, utåt och insidan blir utsida när det gäller att inte fläcka brallan vid instigning. Klassfrågan är inte enda problemet, det att en kvinna bedöms vara en kvinna med borgerliga dygder som motion och heminredning i ryggraden förutom ekonomiskt kapital på banken. Tjejbilen förutsätter också att uppdelningen i två kön är självklar.  Genom att göra den om och om igen så förstärks den, nu med hälsningar från bilbranschen.

Men det finns andra aspekter; med all påtalad säkerhet som varumärket pressat in i våra medvetanden känns det tryggt med en bil som ställer in ultimat körställning efter din kropp. Så slipper någon köra med säkerhetsbältet över halsen. För samtidigt som tjejbilen artikulerar uppdelning är de flesta andra bilar killbilar. Men det är ingen som säger. Så är det bara.