Visst är det festligt att rika klär sig i dyra kläder?

Foto: STEPHEN LOVEKIN/SHUTTERSTOCK / STEPHEN LOVEKIN/SHUTTERSTOCK SHUTTERSTOCK
Foto: EVAN AGOSTINI / AP TT NYHETSBYRÅN
Foto: EVAN AGOSTINI / AP TT NYHETSBYRÅN
Foto: EVAN AGOSTINI / AP TT NYHETSBYRÅN
Philip Warkander.
Foto: OLLE SPORRONG

Lil Nas X drog blickarna till sig när han gjorde entré på årets Met-gala.

Philip Warkander ser hur välgörenhetstillställningen blivit ett media-event.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

KULTURDEBATT. Fem män krävs för att bära det tunga sidensläpet, vars höga krage och böljande tyglängder döljer Lil Nas X vältränade kropp, medan han långsamt skrider fram på den röda mattan. Vant poserar han framför fotografernas blixtrande kameror. Efter knappt en halv minut kommer ett par assistenter fram och hjälper honom ur det enorma plagget. 

Plötsligt är han i stället klädd i en gyllene rustning. De entusiastiska fotograferna, på jakt efter starkt ”content” för sina uppdragsgivare, ropar uppmuntrande till honom att vända och vrida på sig, för att kameravinkeln ska bli rätt. Själv tar han strax några obekväma steg i de stela metallkläderna innan han stannar till för att återigen bli avklädd av sina assistenter. Den sista looken visar sig vara en semitransparent kroppsstrumpa, med en lång dragkedja sensuellt placerad framtill. Samtliga plagg har tillverkats för hand i Versaces couture-ateljé i Milano.

Foto: EVAN AGOSTINI / AP TT NYHETSBYRÅN

Ända sedan 1948, då PR-kvinnan Eleanor Lambert uppfann välgörenhetstillställningen som ett sätt att dra in pengar till museets modeavdelning, har Met-galan arrangerats på årlig basis. På senare tid har det vuxit till ett enormt media-event, där kändisar tävlar om att överträffa varandra med instagram-vänliga kreationer. Kvällens höjdpunkt har nämligen, i takt med att sociala medier blivit allt viktigare, flyttats från middag och fest till att göra entré: Det viktigaste nu är inte att ha en trevlig kväll utan att synas i en outfit så spektakulär att den fullständigt dominerar de digitala flödena. Det är därför som Lil Nas X, kanske den hetaste stjärnan just nu, har fått inte bara en utan tre hela couture-kreationer uppsydda åt sig. Kläderna får stjärnorna gratis. Det hela är en enorm och på många sätt bisarr mångmiljondollarindustri, koncentrerad till några få minuters långsam promenad förbi kamerorna och uppför entrétrappan till museet. 

Det viktigaste nu är inte att ha en trevlig kväll utan att synas i en outfit så spektakulär att den fullständigt dominerar de digitala flödena.

Det var tack vare modeprofilen Diana Vreelands insatser som celebriteter en gång började betrakta den dammiga museivärlden som intressant att festa i. Genom Vreelands kontaktnät kom alla från Andy Warhol och Cher till Jacqueline Kennedy Onassis och Henry Kissinger att vilja synas på modemuseets middag. Redan 1973 utvecklade även Vreeland strategin att varje år skulle ha ett särskilt tema. 

2021 har turen kommit till det obtusa ”In America: The lexicon of fashion”, vilket Vogue Scandinavia i ett utslag av vad som måste vara subtil ironi väljer att tolka som att, ”2021 års röda matta omfamnar mångfald, inkludering, transparens och hållbarhet”. Att världsberömda miljardärer i nöjesbranschen under några timmar får klä sig i gratisplagg värda hundratusentals kronor, som redan dagen efter kommer att gömmas och glömmas bort längst in i de stora garderoberna i Beverly Hills, kan nämligen knappast kallas vare sig hållbart eller inkluderande. Men festligt och underhållande kan det förstås vara ändå. 


Philip Warkander är lektor i modevetenskap, författare och medarbetare på Expressens kultursida.



Kulturens Magda Gad

https://embed.radioplay.io?id=96156&country_iso=se

Alex Schulmans attack på selfieministern Amanda Lind och Göran Perssons önskan om en bildad partiledare. Expressens matiga kulturpodd med Martina Montelius och Gunilla Brodrej.