Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Vild och folklig konst på Moderna museet

<p>Utsnitt ur kontaktkarta från Skandinavisk institut for sammenlignende vandalisme (1964). Bilden är beskuren.<br></p>Foto: Gérard Franceschi/Ulrik Ross
<p>Danmarks kronprinsessa Mary framför ett av Asger Jorns verk.</p>Foto: Stefan Lindblom / STELLA PICTURES
<p>Asger Jorn, "Uden titel", 1937</p>Foto: KVP

Peter Cornell ser ett försök att kartlägga den nordiska folkkonsten på Moderna museets utställning "Komparativ vandalism".

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

KONST

ASGER JORN
Komparativ vandalism

Moderna museet, Stockholm

Till 19/2

Nej, inga färgsprakande eruptioner av Asger Jorn den här gången.

Vid första anblicken är "Komparativ vandalism" på Moderna museet en knastertorr historia: kartor av svartvita kontaktkopior som dokumenterar stenskulptur från gotländska medeltidskyrkor.

Men strax under ytan löper rottrådar till något betydligt saftigare, spillrorna av Jorns gigantiska, passionerade, storhetsvansinniga projekt att kartlägga den nordiska folkkonsten. Det vill säga hans blinda tro på konstens källa bortom den borgerliga institutionen.

En vildare konst

Varför folkkonst och vandalism? Jorn drevs av en på 1950-talet tidstypisk romantisk primitivism som sökte en folkligare, vildare och ursprungligare konst som skulle detronisera det klassiska Medelhavsidealet och en polerad modernism.

Och spår av denna vandalism hittade Jorn i nordiska medeltida kyrkor, en orolig, hednisk, abstrakt ornamentik som infiltrerade de kristna motiven. Han anlitade en fransk fotograf, utrustade honom med en Hasselbladare och en Citroen DS och skickade ut honom på en skandinavisk turné.

Begravdes på Gotland

På Moderna museet får vi se några exempel från ett Gotland som Jorn uppenbarligen kände som sitt hem; här valde han sin gravplats.

I dag är Jorns ideologiska primitivism ganska nattstånden. Däremot har andra sidor av hans projekt fått en ny aktualitet i takt med samtidskonsten: arkivet som tema, mötet mellan konst och forskning eller det nyvaknade intresset för den excentriske konsthistorikern Aby Warburgs "Atlas", en teori som just har formen av stora fotomontage av konsthistoriska bilder.

Utställningen presenteras med en läsvärd katalog i Pontus Hulténs visningsrum, en kongenial plats med tanke på Hulténs entusiasm för Jorns projekt - inte för inte var det Hultén som gav museet i Småland namnet "Vandalorum."

 

Följ Expressen Kultur på Facebook - där kan du kommentera våra artiklar.