Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Victor Malm

Han borde vinna årets Augustpris

”Så fort jag börjar skriva börjar jag hitta på” – hör Stefan Lindberg reagera på nomineringen.
Auguststatyetterna.Foto: TT NYHETSBYRÅN

Victor Malm kommenterar nomineringarna till Augustpriset 2020.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

AUGUSTPRISET. Det skönlitterära Augustpriset har under åtminstone två år lidit av ett kritiskt trovärdighetsproblem: verken som jurygruppen missar eller missförstår och väljer bort har lyst starkare än de som tagits upp på den korta listan, vilket har gett den svenska samtidslitteraturens viktigaste och största pris en trist smak av godtycke. 

I år ser det dock lite annorlunda ut. Lydia Sandgrens omdebatterade succédebut ”Samlade verk” är ett för självklart val, precis som Klas Östergrens ”Renegater”, den stora författarens bästa roman sedan ”Den sista cigaretten” (2009). Utöver dessa två, som får betraktas som storfavoriterna, har vi Expressen-medarbetaren Stefan Lindbergs vilda och vackra ”Splendor”, Carola Hanssons lågmälda ”Minnestrådar”, Annika Norlins styvt skrivna ”Jag ser allt du gör” och Tomas Tidholms hybridiska naturtexter i ”Jordlöparens bok”. 

Med tanke på juryns närhistoria av oförklarliga val känns det dumt att klaga, även om jag har svårt att se att någon minns eller läser Norlins och Tidholms böcker om fem år, eller ens ett. Genuint betydelsefulla verk som Åsa Linderborgs ”Året med 13 månader”, Jerker Virdborgs ”Mamma i soffa”, Ingela Strandbergs ”Nattmannen” och Magnus Dahlströms ”Förhör” borde utan tvivel värderas högre och saknas på kortlistan.

Jag kan det skönlitterära fältet bäst.

Fackbokssidan är som vanligt bättre på att plocka upp det betydelsefulla: Johanna Bäckström Lernebys bemärkta reportage ”Familjen”, essäisten Nina Burtons ”Livets tunna väggar”, Elin Anna Labbas vemodiga ”Herrarna satte oss hit”, Kristoffer Leandoers pedagogiska litteraturessäer i ”Längta hem, längta bort”, Arash Sanaris ”Sverigevänner” och Jan Malmborgs ”Trubbel” står upptagna på en spretig, men intressant kortlista. Kulturkrigsböckerna är behagligt frånvarande och folkbildningens fana är hissad; i år finns ingen lika uppenbar favorit som förra årets ”Ålevangeliet”. 

Bland barn- och ungdomsböckerna märks samma sak. Den grafiska romanen ”Kråkorna” av skräcknestorn Anders Fager och illustratören Peter Bergting får räknas som en favorit, men också Linda Bondestam ”Mitt bottenliv” – en barnbok om mänsklighetens undergång! – bör nämnas.

Precis som tidigare år saknas mycket av det bästa.

Jag kan det skönlitterära fältet bäst. Och jag kan det väl nog för att veta att uppmärksamheten som Augustpriset ges inte riktigt står i proportion till trovärdigheten i den nuvarande juryns lite godtyckliga nomineringar. Precis som tidigare år saknas mycket av det bästa. Andrzej Tichýs storartade novellsamling ”Renheten” nämner jag först nu, men det är ännu en titel som borde vara favorit till att vinna Sveriges mest betydelsefulla litteraturpris. 

Den svenska litteraturen, och Augustpriset självt, skulle därför må bra av ett stort och om uppmärksamheten konkurrerande pris. Det skulle göra juryns små snedsteg mindre kostsamma, mindre frustrerande, och det skulle dessutom göra en större vidd av kvalitet synlig för den breda publiken. 

I väntan på ett sådant borde årets skönlitterära pris gå till Klas Östergren och ”Renegater”. 

 

Victor Malm är kritiker och redaktör på Expressens kultursida. 

Nomineringarna till Augustpriset 2020

Årets svenska skönlitterära bok

”Minnestrådar” av Carola Hansson, Albert Bonniers förlag

”Splendor” av Stefan Lindberg, Albert Bonniers förlag

”Jag ser allt du gör” av Annika Norlin, Weyler förlag

”Samlade verk” av Lydia Sandgren, Albert Bonniers förlag

”Jordlöparens bok. Om natur, konst och människor” av Thomas Tidholm, Ordfront förlag

”Renegater” av Klas Östergren, Polaris

 

Årets svenska fackbok

”Livets tunna väggar” av Nina Burton, Albert Bonniers förlag

”Familjen” av Johanna Bäckström Lerneby, Mondial

”Herrarna satte oss hit. Om tvångsförflyttningarna i Sverige” av Elin Anna Labba, Norstedts

”Längta hem, längta bort. En essä om litteratur på flykt” av Kristoffer Leandoer, Natur & Kultur

”Trubbel. Berättelsen om Olle Adolphson” av Jan Malmborg, Albert Bonniers förlag

”Sverigevänner. Historien om hur pappa och jag försökte bli svenskast på Tjörn” av Arash Sanari, Volante

 

Årets svenska barn- och ungdomsbok

”Mitt bottenliv. Av en ensam axolotl” av Linda Bondestam, Berghs förlag

”Kråkorna” av Anders Fager & Peter Bergting, Natur & Kultur

”Billie, Korven och havet” av Julia Hansson, Natur & Kultur

”Kom dagen, kom natten” av Åsa Lind & Emma Virke, Lilla Piratförlaget

”Humlan Hanssons hemligheter” av Kristina Sigunsdotter & Ester Eriksson, Natur & Kultur

”Alltid hejdå” av Alma Thörn, Galago

Hör Lydia Sandgrens reaktion på Augustnomineringen. ”Frihet att skapa något som inte är jag”.

 

Lyssna på ”Lunch med Montelius”

https://embed.radioplay.io?id=74519&country_iso=se

En omtalad podd från Expressen Kultur – som tar er med bakom kulisserna i kulturvärlden. Med två av kultursidans stjärnor: Martina Montelius, teaterdirektör och författare, och kritikern Gunilla Brodrej. Podden är en hyllning till alla kulturtanter där ute oavsett kön.