Gå till innehåll

Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Victor Malm

Klimataktivisterna ser idiotiska ut

Klimataktivister kastar potatismos på en Monet-målning.
Foto: LetzteGeneration/POLITICALLY+/TMX/Meg
Klimataktivister kastar tomatsoppa på en Vincent van Gogh-målning.
Foto: Just Stop Oil / TT NYHETSBYRÅN
Klimataktivister har limmat fast sig själva på väggen efter att ha kastat potatismos på en Monet-målning
Foto: See bottom of caption / MEGA / GLOAD 1.0.0.46

Victor Malm skriver söndagskrönika om de klimataktivistiska konstvandalerna.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

KULTURKRÖNIKA. En av den polska poetens Wislawa Szymborskas sena dikter handlar om en målning som nästan alla har sett. ”Vermeer” heter den. På sex knappa rader lyckas den säga något ovanligt sant om konstens innersta: 


Så länge kvinnan där på Rijksmuseum

samlad, i målad tystnad,

dag efter dag häller

mjölken ur kannan i bunken

förtjänar inte Världen

världens undergång.


”Kökspiga som häller upp mjölk” målades av holländaren Johannes Vermeer mellan 1658 och 1661. Motivet är enkelt, rentav lågt. En ung kvinna står framför en kal vägg och häller mjölk från en kanna till en bunke. Bredvid bunken ligger brödbitar. Dagsljus sipprar in genom ett fönster. Detaljerna är skarpa. Varje rörelse, varje ting har en vikt som känns på duken. Det skulle kunna vara verklighet. 

I detta enkla såg Szymborska en skönhet så stor att den sonade för världens ondska. 

Tidigare i veckan var det en klimataktivist som inte höll med. Han besökte inte museet Mauritshuis i Haag för att beundra eller studera en målning, han fick dit för att vandalisera den. Ett vida delat klipp visar hur en skallig man går fram till Vermeers ”Flicka med pärlörhänge” och limmar fast sitt huvud på målningen. ”Just stop oil”, bara stoppa oljan, står det på hans vita tröja. 

https://twitter.com/Kolpen/status/1585613220185767937?s=20&t=7lQs2Us6j0xl16GDQBVmSw

Hans kompanjon frågar den protesterande publiken om de inte blir förbannade när de ser någonting så vackert och ovärderligt förstöras, vilket de förstås blir. Sedan undrar han varför de inte känner samma sak när jorden, vårt hem, ödeläggs framför ögonen på oss, dag ut och dag in. 

De senaste månaderna har flera klimataktivister utfört liknande protester. En av Claude Monets höstacksmålningar potatismosvandaliserades i Potsdam häromveckan, en av Vincent van Goghs solrosor har blivit nedstänkt med Heinz tomatsoppa, och strax innan sommaren lurade sig en demonstrant så nära ”Mona Lisa” att han kunde smeta en bakelse på målningen. Den gemensamma saken är vulgär men lätt att begripa. De har gått till angrepp mot objekt som vi, den västerländska kulturen, betraktar som ovärderliga och odödliga för att avslöja ett hyckleri, att konsten blir värdelös och dess eviga strävan meningslös, när vi hårdnackat vägrar konstruera en politik som kan stävja klimatförändringarna. 

Skönheten som i Szymborskas dikt gör tanken på världens undergång outhärdlig, omvandlas till en symbol för mänsklighetens största misslyckande. 

I dagarna har flera ledande klimatforskare varnat för att vi fortare än väntat närmar oss en punkt där klimatsammanbrottet blir irreversibelt. I vår riksdag dominerar de kortsiktigaste perspektiven. 

Så kan man formulera en extremt generös tolkning av klimatvandalerna. Men jag håller med Aftonbladets Ulrika Stahre, vreden som de aktivistiska angreppen med all rätt väcker är kontraproduktiv. Vad har Monet gjort för skada? Och slösa fin potatis så där? Jag blir själv förbannad, och sådana reaktioner främjar inte syftet. Tvärtom. Klimataktivisterna framställer sig själva som pubertalt upptagna vid symbolhandlingar som enbart leder till gagnlös olycka. Idioti ser idiotisk ut. 

Dessutom är tanken i Szymborskas dikt att det är för kvinnan på Rijksmuseum som vi nu, genast, ska göra allt i vår makt för att hålla uppvärmningen av jorden under 1,5 grader.

Finandligt i överkant, kanske, men jag håller med. Lyckligtvis är skadorna på verken inte bestående. 


Victor Malm är kulturchef på Expressen.