Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Victor Malm

Fel titlar nominerade till Augustpriset – i år igen

Auguststatyetterna. Foto: TT NYHETSBYRÅN

Victor Malm kommenterar nomineringarna till Augustpriset 2019.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

AUGUSTPRISET 2019. Om jag – oavsett den pågående kontroversen – nickade instämmande och uppskattande när Nobelprisen tillkännagavs, är det, som vanligt, med viss förvåning jag blir varse årets nomineringar till Augustpriset. Åtminstone i den skönlitterära klassen: Olivia Bergdahls sonettkrans ”Barnet”, Daniel Gustafssons ”Odenplan”, Marit Kaplas lyriska reportage ”Osebol”, Anna Focks bladvändarroman ”Väderfenomen”, Steve Sem-Sandbergs sedvanliga banger ”W” och Nina Wähäs otajta skröna ”Testamente”. 

Jaha. 

Inget ont om någon av dem, inte alls, egentligen. Men även om jag vet att de bästa böckerna bara ibland nomineras till Augustpriset, har jag efter förra årets lite uppeldade debatt börjat tänka att den skönlitterära sidan av priset bör ställas inför ett val. Antingen nominerar man bättre, mer kritiskt trovärdigt, eller så börjar vi sakta skruva ned den uppmärksamhet som är och förblir Augustprisets hårdvaluta. För nu ger åtminstone hälften av nomineringarna en smak av nyckfullt godtycke.

Kanske är jag bara en kritiker som stampar löjligt i golvet.

Att böcker som Lina Wolffs ganska perfekta ”Köttets tid”, Amanda Svenssons ”Ett system så magnifikt att det bländar”, Henrik Bromanders underbara ”Högspänning”, Linus Gårdfeldts ”Den råttan” och Johanna Frids ”Nora eller Brinn Oslo brinn” saknas är ju mer än synd. Det är förmodligen fel. Och nu ska man inte i onödan spela ut bok mot bok, det blir lätt dumt, men ursäkta: Horace Engdahls ”De obekymrade” – en riskabel, ljus, elak bok – är ett avgjort starkare nummer än ”Barnet”. 

Fackboksnomineringarna lider inte av liknande problem. Där finner vi ganska fläckfria val: Anna-Karin Palms ”Jag vill sätta världen i rörelse”, Peter Handbergs ”Världens yttersta platser”, Patrik Svenssons ”Ålevangeliet”, Ingrid Carlbergs ”Nobel”, Lotte Möllers ”Bin och människor” samt Alexandra Borg och Nina Ulmajas fascinerande ”Strindbergs lilla röda”. Även vad gäller barn- och ungdomsböckerna är årets nomineringar ganska fina, man kan särskilt lyfta fram Sara Stridsberg och Sara Lundbergs ”Dyksommar” – ett slags ”Beckomberga” för barn – och Jenny Jägerfelds skolstartsfeelgood ”Mitt storslagna liv”.

Hur kommer skillnaden sig? Jag vet inte. Å ena sidan är jag förstås litteraturkritiker i första hand, jag ser bättre där. Å andra sidan är kanske mina invändningar bara en reflektion av egen frustration, ja kanske är jag bara en kritiker som stampar löjligt i golvet, högmodigt sur över att mina värderingar inte korrekt avspeglas när förläggarbranschen ska kora årets bästaste bokskrivare. 

Trist för Lina Wolff att hon 2016 tilldelades Augustpriset för den fina men svajigare ”De polyglotta älskarna”.

Säkert delvis. Men som DN:s Malin Ullgren skrev i samband med förra årets märkligare nomineringar ska en kritiker kunna klargöra att och varför vissa böcker är värda mer av vår uppmärksamhet än andra, slå fast att litteraturen inte är en trevlig liten middagsmeny där det finns något för varje smak. Det är också de litterära prisens sanning: kvalitet finns, den går att ta på, Wolffs rappa, roliga och intelligenta ”Köttets tid” är en bättre roman än Focks ”Väderfenomen”. 

Trist att den sällan aktualiseras. Och trist för Lina Wolff att hon 2016 tilldelades Augustpriset för den fina men svajigare ”De polyglotta älskarna”. Då kan hon ju inte få det i år igen. Eller? 

Jo, hon borde, men att ”Köttets tid” inte är nominerad ser ut som ett tecken på att det litterära spelets prioriteringar väger tyngre än kvalitetens. 

I dess (och andras) frånvaro borde priset gå till Sem-Sandberg och ”W”.

 

Victor Malm är kritiker och redaktör på Expressens kultursida

Hon kan få Augustpriset – se intervjun med Marit Kapla:

Marit Kapla om intervjuboken ”Osebol”.

Tv-spelaren ovan visar en intervju med författaren Marit Kapla från Bokmässan. Moderator: Gunilla Brodrej.