Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Vi måste prata om den nya järnrörsskandalen

Erik Almqvist beväpnar sig med järnrör. Foto: Kent Ekeroth
Kent Ekeroth. Foto: SVEN LINDWALL

Järnrörsskandalen var ett av 10-talets mest minnesvärda avslöjanden. Men rättsväsendet ger gång på gång signalen att det var fel att publicera.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

KRÖNIKA. Det kändes historiskt redan när Expressen under en rad novemberdagar 2012 publicerade nyheten om de sverigedemokratiska toppolitikernas framfart i Stockholmsnatten. Männen från det då nyblivna riksdagspartiet bar kostym och pratade polerat. Men i de privata mobilfilmerna som granskningen byggde på uppträdde de som rasistiska flåbusar.

Det var något oerhört att riksdagsledamöter, dessutom särskilt betrodda som Kent Ekeroth, rättspolitisk talesperson, och Erik Almqvist, ekonomisk-politisk talesman, plockade upp järnrör som tillhygge i en situation utan hotbild. Och inte bara det.

De hade gång efter annan gett sig på en svårt berusad man, knuffat och hånat honom med ord som ”blattelover”. Även komikern Soran Ismail kränktes med rasistiska tillmälen och kallades för ”en liten fitta”.

Kvinnosynen var vedervärdig.

Och så avslutningen, den där masken rämnar fullständigt.

Kent Ekeroth puttade en tjej som inte vill bli filmad in i en bil. Erik Almqvist avfärdade en annan som protesterade mot deras aggressiva beteende som ”lilla horan”.

Och så avslutningen, den där masken rämnar fullständigt.

När riksdagsledamöterna hör polissirener lägger de bort järnrören, samlar sig och söker upp patrullen som hanterar den berusade killen. Erik Almqvist säger verserat att han har blivit angripen av mannen. Kort därefter flabbar han till partikamraterna: ”det funkar alltid att vara ögontjänare”.

Sverigedemokraterna fick till slut peta sina gatuhuliganer. Jimmie Åkesson kallade det för en av de värsta dagarna i sitt politiska liv. 

Den tredje statsmakten gjorde precis vad den skulle. Reportrarna Christian Holmén och David Baas fick också Guldspaden och nominerades till Stora journalistpriset. Dåvarande chefredaktör Thomas Mattsson utsågs några månader senare till Årets branschpersonlighet.

Men det rättsliga efterspelet pågår än.

Erik Almqvist under den ökända järnrörsnatten. Foto: Kent Ekeroth

Mobilfilmerna var tagna av Kent Ekeroth själv som efteråt har hävdat sin upphovsrätt. Expressen och de andra medierna som senare visade sekvenser eller bilder ur filmen hade – givetvis inte – fått hans tillåtelse att publicera. Allmänintresset att granska dessa folkvalda bedömdes av praktiskt taget alla berörda utgivare som starkare än Ekeroths rätt till sin egendom.

Men tidigare i somras dömde Patent- och marknadsöverdomstolen SVT att betala Ekeroths rättegångskostnader på 190 000 kronor, samt ersätta honom för användningen av filmen. Ekeroth har tidigare också vunnit mål mot bland annat GP, Dagens Media och Svenska Dagbladet och tjänat sig en hacka. 

Nästa ”järnrörsskandal” kommer kanske aldrig att publiceras nu, eftersom medierna förväntas vara laglydiga.

Politiker som vill hålla verkligt komprometterande bilder eller filmer hemliga kan efter Ekeroths rättsliga segrar känna sig betydligt tryggare.

Än mer absurt blir det när man betänker att Patent- och marknadsöverdomstolen förra året friade Dagens Nyheter i fallet med de återpublicerade Facebook-bilderna från KD-politikern Sara Skyttedals konto. Domstolen menade helt riktigt att det fanns ”ett informationsintresse” eftersom hon hade poserat vid en israelisk stridsvagn. Skillnaden verkar vara att Skyttedal själv tillgängliggjort sina bilder i ett brett sammanhang, medan Kent Ekeroth inte gjort det. 

Så politiker som vill hålla verkligt komprometterande bilder eller filmer hemliga kan efter Ekeroths rättsliga segrar känna sig betydligt tryggare.

SVT Nyheters divisionschef Anne Lagercrantz säger som det är: ”Patent- och marknadsöverdomstolen sätter egendomsrätten framför yttrandefriheten”. SVT kommer att överklaga till Högsta domstolen. Den måste ta upp fallet - och fria.

För det är inte Ekeroths upphovsrätt som har kränkts här, utan helt andra värden.

 

Karin Olsson är kulturchef och ställföreträdande ansvarig utgivare på Expressen.