Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Vi behöver en annan samtalston om islam

Ronny Ambjörnsson är idéhistoriker och författare. Foto: Elin Berge
Mohammed Fazlashemi är professor i islamsk teologi och filosofi vid Uppsala universitet. Foto: Privat
Bokomslaget till "Visdomens hus".

Vi har hamnat i en samtalston om islam där det extrema jämt måste lyftas fram.

Johan Anderberg läser en ny idéhistoria över världsreligionen och ser en ständig dragkamp mellan frihetlighet och dogmatism.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

ISLAM | RECENSION. Det verkar vara svårt att tala i normal samtalston om islam. Det finns en medial logik som alla inblandade – utom möjligtvis muslimer själva – tjänar på. 

Den går i korthet ut på att det extrema alltid måste lyftas fram. 

Det har vi sett i USA när en presidentkandidat föreslagit att muslimer portas från att komma in i landet. Det har vi sett i Sverige när en uppmärksamhetskåt och ängslig nationalscen nyligen städslat en brottsdömd islamist. 

Alla blir argare. Ingen blir smartare. Donald Trump blir president. Dramaten säljer biljetter. 

Mot den bakgrunden är läsningen av “Visdomens hus” som att syresätta hjärnan. Ronny Ambjörnssons och Mohammed Fazlashemis berättelse om islams idéhistoria har allt det som dagens islamdebatt saknar – kontext, nyanser, kunskap – och är dessutom kärnfullt skriven.

Här finns i stort sett allt med: det förislamiska (och förkristna) tänkandet, islams uppkomst, guldåldern, svackan efter mongolinvasionen (om det nu var en svacka) och så vidare fram till våra dagar.

 

LÄS MER: Per Wästberg – "Vänstern blundar för det radikala islam"

Finns reformistisk islam?

Och det är då det börjar bli riktigt spännande. För förhållandet mellan islam och väst är något som inte bara Donald Trump och Dramaten, utan också flera europeiska politiker, slår mynt av.

Och det man undrar är: finns det gryende reformrörelser inom islam? Liknande de som utvecklades inom kristendomen med protestantismens framväxt?

Ambjörnssons och Fazlashemis svar verkar vara ja. Här finns exempel på rättslärda som råder kvinnliga muslimska läkare att skaka hand med män för att det gör jobbet lättare. Här finns islamologiprofessorer som anser att “patriarkala värderingar genomsyrar alla islams urkunder”.

Problemet är bara att den här versionen av islam kämpar i motvind. Penningstarka salafistiska krafter från framför allt Saudiarabien sponsrar en sträng form av religionen. Och så länge bilar går på bensin kommer de att ha pengar att fortsätta med det.

 

LÄS MER: Joel Halldorf om islam som botemedel mot terrorn

Dogmatism och frihet

Kampen om muslimernas själar är långtifrån ny; islams historia verkar alltid ha varit en dragkamp mellan dogmatism och mer frihetligt tänkande. Vilken sida som har haft övertaget har också bestämt förhållandet till andra trosriktningar. Under den muslimska eran i dagens Spanien levde exempelvis judar, kristna och muslimer relativt fredligt tillsammans, men när mer asketiska dynastier kom till makten blev det svårare för icke-muslimerna.

Om man ska invända mot något i Ambjörnssons och Fazlashemis bok är det att språket stundtals består av en lite väl torr konferensprosa. Det blir lite för mycket snack om “modern informationsteknologi” som skapar “nya arenor för olika aktörer”.   

Men det är småsaker. För det finns ändå något väldigt tilltalande med en bok som gör oss lite mer kunniga om ett ytterst infekterat ämne. Som sänker den där samtalstonen lite.

Det är nästan en bedrift nuförtiden.

 

SAKPROSA

RONNY AMBJÖRNSSON OCH MOHAMMED FAZLASHEMI

Visdomens hus. Muslimska idévärldar 600-2000

Natur & Kultur, 362 s.

 

Johan Anderberg är medarbetare på Expressens kultursida.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!