Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

”Vi behöver alla omvända oss från våra synder”

Stefan Swärd är pastor i Evangeliska Frikyrkan och debattör.
Foto: OKÄND
Jonas Gardell.
Foto: OLLE SPORRONG

Stefan Swärd svarar på Jonas Gardells öppna brev.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

KULTURDEBATT.


Käre Jonas,

Du vet att jag tycker att du är en stor kulturpersonlighet och att du har en bredd i din kompetens som är unik. Jag har nyligen läst din senaste bok ”Till minne av en villkorslös kärlek” som jag tycker visar på enastående berättarkonst och språklig förmåga. Din teologiska bildning imponerar. Du vet dock att jag sagt till dig att du mer borde ägna dig åt evangelikal teologi som mer tydligt bejakar trovärdigheten och sanningshalten i de bibliska texterna.

Jag uppskattar mycket de samtal och kontakter vi har haft. Jag var ju den förste i mitt samfund Evangeliska Frikyrkan att bjuda in dig till samtal om Jesus i en av våra kyrkor. Och jag var glad över att du tackade ja till inbjudan att komma hem till mig för ett lunchsamtal om Jesus. Från min sida var det för att visa att inte heller vi konservativa kristna som står för en mer traditionell äktenskapssyn vill stänga dörren för någon, vi är beredda till samtal och kontakt. Du var glad över att bli insläppt. Jag tycker nog att dessa enkla handlingar visar att det inte behöver finnas någon osund skräck och förakt för homosexuella i konservativa kyrkor.

Men visst har du en poäng i det du skriver. De kristna kyrkorna har två tusen år på nacken, och bottnar i en ännu äldre judisk tradition.

Några år senare skrev vi en gemensam artikel i en av Sveriges största tidningar där vi gemensamt protesterade mot utvisningen av en kongolesisk pastor ”Pastor Jean”. I samma artikel protesterade vi också mot att svenska staten utvisar homosexuella till länder där de riskerar dödsstraff. I de frågorna har du och jag en samsyn, de grundläggande mänskliga rättigheterna måste gälla alla oavsett sexuell läggning. Jag förfasar mig lika mycket som du över att det inte bara finns muslimska länder utan även länder med kristen majoritet som tillämpar dödsstraff mot homosexualitet. 

Men visst har du en poäng i det du skriver. De kristna kyrkorna har två tusen år på nacken, och bottnar i en ännu äldre judisk tradition. Våra riktlinjer och ideal finns i en gammal skrift, Bibeln. Det innefattar tron på det livslånga trogna äktenskapet mellan man och kvinna som det yttersta idealet. Bland de svenska kyrkorna är det endast Svenska kyrkan som har ändrat i sin praxis på denna punkt. De som gått längst bland de traditionella frikyrkosamfunden är Equmeniakyrkan som har beslutat att det är upp till varje församling att avgöra om man ska viga samkönade par eller inte.

Att hantera samhällets snabba svängningar med bäst-före-datum på allting blir en stor utmaning för kyrkor som arbetar för tidlösa värden som lever vidare generation efter generation. 

Du är bekymrad över mitt andliga väl. Att jag står långt från Gud, förnekar Gud. Jag behöver omvända mig. Jag uppskattar ditt engagemang över min själs frälsning. Men det stämmer inte att jag har något privat hat. Jag har aldrig gått till storms mot HBTQ-personer. Jag har haft homosexuella vänner i hela mitt liv, och de kan nog gemensamt bekräfta att de har upplevt kärlek från mig. Min upplevelse är dock att människor som på olika sätt brottas med sin sexuella läggning, att det är väldigt olika i hur man hanterar det och hur vägen framåt ser ut. Det går inte att generalisera.

Du är bekymrad över mitt andliga väl. Att jag står långt från Gud, förnekar Gud.

Men visst, jag är den förste att erkänna att jag kan brista i kärlek i många situationer, och jag är den förste att erkänna att det är en synd inför Gud. Det kristna budskapet är nåd och evangelium. Att Gud har sänt sin son till världen att bära hela mänsklighetens synder och felsteg på korset, för att vi skulle kunna bli benådade och befriade. Det är varken regnbågsflaggor eller rätta partiböcker, rätta åsikter eller något annat som kan frälsa oss. Det är bara Jesus som kan göra detta. Och det är bara han som kan öppna upp vägen till Gud. Universums medelpunkt och upphovsman. Vi är alla syndare och det är bara nåden i Jesus Kristus som kan rädda oss, inte bara här och nu utan också inför evigheten. 

Du skriver Jonas att rövaren på korset inte behövde omvända sig, han kunde komma till Jesus precis som han var. Men du skriver att jag behöver omvända mig från mina synder. Själv tror jag att vi alla behöver omvända oss från våra synder, det är en del av frälsningen. Vår självupptagenhet och många andra synder behagar inte Gud. Han vill inte bara ge oss nåd, han vill också förvandla våra liv så att vi blir mer lika Jesus.

Jag fortsätter gärna våra spännande samtal om Jesus och kristna tron, men tappade tyvärr ditt hemliga mobilnummer i Visby hamn häromåret när min mobil sjönk ned i havets botten. Hör gärna av dig så bjuder jag dig på lunch så får vi fortsätta våra samtal. 

Jag önskar dig och de dina allt gott och Guds rika välsignelse,

Stefan Swärd


LÄS JONAS GARDELLS ÖPPNA BREV:

Jonas Gardell: Min homosexualitet är en gåva från Gud


Stefan Swärd är pastor i Evangeliska Frikyrkan och debattör.



Lyssna på Expressen nya mediepodd

https://embed.radioplay.io?id=83893&country_iso=se

Expressens kulturchef Karin Olsson och redaktionschef Magnus Alselind tar er med bakom kulisserna i medievärlden och fångar upp snackisarna. Varje vecka med en spännande gäst.