Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

”Vi är varken okunniga eller ideologiskt besatta”

Marcus Larsson på tankesmedjan Balans.
Foto: Stefan Jensen / Balans
Internationella Engelska Skolan i Bromma.
Foto: CHRISTIAN ÖRNBERG

I sitt inlägg kallar Hans Bergström marknadsskolans kritiker för ”aktivister” som är ”bottenlöst okunniga om företagsamhet”.

Marcus Larsson på tankesmedjan Balans svarar honom om kritikernas roll och begreppet alternativkostnad.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

SKOLDEBATTEN. Hej Hans

Du bemöter i din debattartikel den kritik som under en längre tid funnits mot marknadsskolan, och som de senaste veckorna blivit extra påtaglig med mängder av artiklar i tidningar och inslag i tv och radio. 

Enligt dig har ”ett antal aktivister bestämt sig för att viktigast av allt är att förtala och förinta friskolesektorn i Sverige”. Du hävdar att dessa ”aktivister” ”driver sin kampanj med ideologisk besatthet” och är ”fullkomligt faktaresistenta”. Du beskriver dem även som ”bottenlöst okunniga om företagsamhet.” 

Marcus heter jag och jag är en av grundarna till tankesmedjan Balans. Jag anar att jag är en av de här aktivisterna eftersom jag har skrivit en del om marknadsskolan – bland annat boken ”De lönsamma” (maj 2020) – och att Balans nämnts en del när journalister och ledarskribenter uttalat sig i frågan. 

Jag är inte ideologiskt besatt, men jag kan hålla med dig om att jag har en stark uppfattning när det gäller det världsunika svenska skolsystemet. Jag är inte heller faktaresistent. Snarare är det så att jag alltid har budgetar, offentlig statistik eller skolkoncerners egna dokument som källor när jag påstår saker om marknadsskolan. Och jag jobbar som lärare på en fristående skola, så jag vill inte förinta friskolesektorn i Sverige. 

Som lärare vet jag att man ibland måste vara lågaffektiv när någon attackerar en verbalt så jag nöjer mig med att konstatera att du och jag har olika uppfattningar om marknadsskolans kritiker.

Andra delen av din text handlar om alternativkostnad. Eftersom jag är utbildad samhällskunskapslärare vet jag att din definition av alternativkostnad är korrekt: ”alternativkostnaden för att använda en resurs för ett visst ändamål är den nytta, det värde, som resursen skulle kunna ge i den bästa alternativa användningen”.

Låt mig berätta lite om hur det kan gå till när Internationella Engelska Skolan (IES)  etablerar sig i en kommun. 

IES vill etablera sig i Mölnlycke, i Härryda kommun. Den politiska majoriteten i Härryda vill ge IES extra lokalkostnadsersättning så att de ska kunna hyra en nybyggd skola utan att det kostar IES något extra. En sådan lösning har IES fått i flera andra kommuner, bland annat i Landskrona och i Trelleborg.

Nu kan vi sätta in ordet alternativkostnad i ett sammanhang.

Enligt den tjänsteskrivelse jag tagit del av skulle den här lokalersättningen kosta Härryda kommun ca 3,3 miljoner extra per år. Behövs då en ny skola i Mölnlycke? Nej, när IES skola med 600 elever planeras vara klar 2024 kommer det enligt förvaltningen att finnas ett överskott av skolplatser i Mölnlycke på 730 elever. 

Utöver de problemen som kommer att uppstå när kommunen får tomma platser i sina skolor ska alltså Härryda kommun betala 3,3 miljoner om året extra för att IES ska driva en skola som inte behövs. 

Nu kan vi sätta in ordet alternativkostnad i ett sammanhang. Alternativkostnaden för att ge IES extra lokalersättning för att finansiera en skola som inte behövs är den nytta det skulle ge Härrydas elever om kommunen istället anställer fem speciallärare i kommunens skolor eller köper 20 000 nya läroböcker, per år.

Jag tror att vi kommer att råka på varandra fler gånger på debattsidorna. Nu vet du lite mer om mina argument och jag hoppas att du i fortsättningen kommer att bemöta oss som engagerar sig i frågan i ett annat tonläge. Om inte kommer jag att hantera det med. Det ligger i lärarens profession att bemöta alla människor med respekt, men kanske inte i skolentreprenörens. 


Av Marcus Larsson


Marcus Larsson är skribent på tankesmedjan Balans. Han är även lärare med fackliga uppdrag inom arbetsmiljöfrågor och har en bakgrund som kommunpolitiker.


Lyssna på ”Två män i en podd”

https://embed.radioplay.io?id=76263&country_iso=se

En sökande podd från Expressen Kultur – om manlighet, kärlek och ensamhet. Med två av kultursidans främsta namn: Radiostjärnan Eric Schüldt och Daniel Sjölin, författare och tv-profil. Självhjälp för intellektuella.