Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Vet politikerna att det är tid för försoning?

Natalie Lantz.
Foto: ERNST HENRY PHOTOGRAPHY
Försoningens tid, även i politiken?
Foto: HENRIK MONTGOMERY/TT / TT NYHETSBYRÅN

Natalie Lantz om förlåtelse i en turbulent tid.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

KRÖNIKA | FÖRSONING. "Det kommer att vara komplicerat", sa Ulf Kristersson på alliansens presskonferens om regeringsbildningen. Själv visste han nog inte att han yttrade de orden mitt i den judiska högsäsongen för självrannsakan, botgöring och försoning.

Som av en kosmisk slump sammanföll valet till Sveriges riksdag och den senaste tidens politiska efterspel med den period som judendomen kallar för "dagar av bävan" och "omvändelsens tio dagar". Det är en tid då människors relation till varandra och till Gud bearbetas utifrån det krassa konstaterandet ”it’s complicated”.

Valnatten sammanföll med det judiska nyåret som, förutom de honungsdrypande godsakerna, bjuder på nogräknad folkbokföring efter moralisk skattetabell. I Talmud talas det om att tre böcker slås upp på rosh hashana. De alltigenom rättfärdiga skrivs in i de levandes bok och de onda listas i dödens bok. De som varken är helgoda eller helonda får möjlighet att skärpa till sig under tio skälvande dagar tills Jom kippur, försoningsdagen, infaller.

Skippar läppstiftet

Jom kippurs ritualer ger förlåtelse för det trassel som man orsakat i relationen till Gud, men inte för de synder man begått mot sina medmänniskor. Inför Jom kippur inleds alltså en försoningens korrespondens över jordklotet. Ett brev kan dyka upp från en bortglömd älskare, ett trevande mess kan komma från en släkting. Nu åligger det den förorättade parten att faktiskt förlåta, att liksom kvittera. Den som vägrar att försonas gör sig själv skyldig till en grymhet. Årets resultaträkning bör ligga på plus, även om det bara är 51/49. Bävans gamla kassaapparat rasslar till och man får ett prydligt kvitto på uttag som blivit till insättningar eller tvärtom. Förhoppningsvis är man inte helt moraliskt barskrapad när Jom kippur inleds. 

Det är just den pragmatiska, osentimentala ritualiseringen av det komplicerade mänskliga samspelet jag gillar med Jom kippur. I ett helt dygn avstår man från mat och dryck, klär sig i vitt och skippar läppstiftet, bara för att rituellt hantera det faktum att alla sårar. Med vår blotta existens skapar vi åverkan i varandras liv. Bekännelsebönen gäller hela församlingen och konstaterar ett faktum lika påtagligt som livet självt: ”Vi har syndat mot dig.” 

Katharsisk högtid

I David Grossmans roman "En häst går in på en bar" beskrivs det hur huvudpersonen radar upp sina självpåtagna barndomssynder som varorna på ett snabbköpskvitto: "I mitt hjärta, i mitt svarta hjärta, började jag göra min beräkning. Så var det. Tiden hade kommit för min beräkning. Min stinkande, lilla beräkning." 

Alain de Botton menar att Jom kippur är katharsisk eftersom vi ber om förlåtelse inte för att tillfredsställa oss själva, utan för att rätta oss efter reglerna. En transaktionsordning som inte bygger på spontana känsloutgjutelser kan behövas i den komplicerade mänskliga samvaron. Slutsumma: försoning.


Av Natalie Lantz

Natalie Lantz är doktorand i Hebreiska bibelns exegetik vid Uppsala universitet, samt medarbetare på Expressens kultursida och översättare från hebreiska. Hennes senaste översättning är Amos Oz kommande essäsamling "Kära fanatiker".


LÄS MER - Natalie Lantz: Tinder lär mig om hur man blir vald