Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Verkligheten tar ytterligare ett steg in i salongen

Cassandra Hedberg. Foto: Ola Kjelbye.
Anette Hilmersson, Isabella Amberntsson, Stefan Abelsson, Cassandra Hedberg, Anna-Karin Ulmstedt, Fia Adler Sandblad, Bo Stenholm, Ulf Rönnerstrand, Agneta Johnsson, Svemirka Matic Foto: Ola Kjelbye.
Isabella Amberntsson. Foto: Ola Kjelbye.
Foto: NORA LOREK
Isabella Amberntsson, Bo Stenholm, Anna-Karin Ulmstedt, Agneta Johnsson, Fia Adler Sandblad. Foto: Ola Kjelbye Fotografi AB

Tynneredsprojektet handlar om människor i samhällets utkant.

Isa Andersson hör autentiska nattsvarta vittnesmål på Backa Teater.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

TEATER | RECENSION.  Scengolvet är ett grått sluttande plan som obevekligt pekar nedåt mot avgrunden. I mitten öppnar sig ett glupskt gapande slukhål, redo att svälja någon av de tiotal kroppar som spatserar och balanserar runt dess kanter. Det är svårt att tänka sig en tydligare och mer passande symbol för en existens på randen till avgrunden. 

Utanför välfärden

För det är vad ”Tynneredsprojektet” ytterst handlar om, människor som på ett eller annat sätt trillat utanför välfärdssamhällets trygghetssystem och lever sina liv i dess utkanter. Någon har hamnat mellan myndigheternas stolar, en annan har blivit brutalt misshandlad i hela sitt liv, en tredje har blivit våldtagen av sin egen bror och drivits på flykt hemifrån.  

Backa Teater har länge varit en given och driven spelplats för teater baserad på verkliga berättelser, inte minst under ledning av dokumentärteaternestorn Mattias Andersson. Med Gunilla Johansson Gyllenspetz och Fia Adler Sandblads föreställning har verkligheten tagit ytterligare ett kliv in i salongen. 

Cassandra Hedberg

”More than based on a true story” kallas pjäsen som baseras på autentiska vittnesmål från människor i ekonomisk eller social utsatthet. Flera av vittnena medverkar också som skådespelare på scenen, jämsides med några ur Backas fasta ensemble och tryggt uppbackade av Backamusikerna, som ramar in och lättar upp med bluesriff, jazzsaxofon och visdoftande progg á la sjuttiotal. Tragikomiska musikinslag och textrader som ”tugga, tugga antidepressiva” är välkomna, men det är framför allt Cassandra Hedbergs hjärtskärande vackra och ärliga sånguppvisning som stannar kvar.  

 

LÄS MER – Isa Andersson: Autentiska berättelser löper som sköra nervtrådar

 

Däremellan: starkt och rakt berättade utsagor riktade mot publiken. Redovisningsplikt, är ett litet ord som kommer för mig ibland. Men det är en futtig invändning, när poängen är att redogöra för en verklighet som sällan hörs. Styrkan ligger just här, i modet, i ilskan, i viljan att berätta. Redovisningsplikt eller inte, det är i alla fall vår plikt att lyssna.  

 

Teater

Tynneredsprojektet

Av Gunilla Johansson Gyllenspetz och Fia Adler Sandblad

Regi Gunilla Johansson Gyllenspetz

Backa teater, Göteborg

Från 15 år

Längd: 1.15 t.

 

Isa Andersson är kritiker på Expressens Kultursida.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!