Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Vem är du när du förlorat ditt land?

Alice Zeniter. Foto: ASTRID DI CROLLALANZA
Foto: ALBERT BONNIERS
Annina Rabe. Foto: OLLE SPORRONG

En farmor som sörjer ett land, en far som döljer det, och en dotter som fötts i ett land som aldrig blir hennes. 

Annina Rabe läser en vid släktberättelse som speglar den algerisk-franska historien.  

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

RECENSION | ROMAN. ”Det som inte förs vidare, det går förlorat, så är det bara. Du kommer härifrån men du är inte hemma här”. Det får Naima, en ung fransk kvinna vars pappa är ifrån Algeriet, höra av en nyfunnen algerisk vän. Hon besöker för första gången landet där hon inte är född men likväl har sina rötter.

Och hon inser där och då att Algeriet för henne är ett förlorat land. Samtidigt som det är en väsentlig del av vem hon är, både i sin egen identitet och i andra människors ögon. Hon bär på ett utseende som får henne att känna sig misstänkliggjord i terrorattackernas Frankrike, en familjehistoria som hennes far alltid sett sig nödgad att tränga undan. 

Hur ska man hantera förlusten av ett land? Är det ens med självklarhet att se som en brist, eller är det en nödvändighet att släppa taget? Och vad gör man som andra eller tredje generations invandrare med den oanvända delen av ens identitet som likväl finns i det förlorade landet? Sådana frågor ställs i Alice Zeniters roman, som speglar den algerisk-franska historien från 1930 fram till nutid genom en familj i tre generationer.

Befrielsekrig och flykt 

Den första delen handlar om Ali: en respekterad och förmögen bybo som stridit i franska armén och nu driver en framgångsrik olivoljeproduktion. När FLN, den nationella befrielsefronten bedriver sin självständighetskamp i allt snävare cirklar runt byn vill han hålla sig neutral; inte på kolonisatörernas sida, men han vill heller inte liera sig med befrielsefronten. 

När konflikten trappas upp och släktingar blir brutalt mördade finner han ingen annan utväg än att ta med sig familjen och fly till Frankrike. Ali är Naimas farfar.

I den andra delen bygger familjen mödosamt upp ett nytt liv i Frankrike; först i ett flyktingläger, sedan i enkla baracker och så småningom i ett nybyggt bostadsområde. Sonen Hamid fjärmar sig mer och mer från föräldrarna och blir en del av den franska kulturen. Han träffar en fransk kvinna och de får fyra barn, varav ett är Naima.

Sorgen över allt som glöms

Det är Naima, i sin tur silad genom den namnlösa författaren, som i nutid pusslar ihop denna släkthistoria. Den synliga allvetande berättaren är lite malplacerad. Avsikten är väl att skapa en nivå av avstånd till Naima och betona att det inte finns någon pålitlig objektiv sanning. Men jag är inte säker på att den berättartekniska åtgärden är nödvändig. 

Det är inte förrän vi landar i nutid, mitt i Naimas hektiska storstadsliv, som man verkligen ser vidden av den mentala resa som den här släkten, varje sådan här släkt, har gjort. Medan Naimas gamla farmor sörjer det land hon en gång lämnat, måste Naima lära sig att förhålla sig till ett land som aldrig kommer att bli hennes. 

Sorgen i denna roman handlar om allt det viktiga som med tiden faller i glömska, aldrig förs vidare till kommande generationer. Men boken prövar också tanken att detta är ofrånkomligt, och kanske inte bara en katastrof. För att citera den vackra dikt av Elizabeth Bishop som gett boken dess namn: ”Mist mer, förlora något minnesvärt; en plats, ett namn, en resa som du längtat / efter – sorgligt, men knappast fruktansvärt.” 

ROMAN

ALICE ZENITER

Konsten att förlora

Övers. Cecilia Franklin

Albert Bonniers förlag, 458 s. 

Annina Rabe är kritiker och medarbetare på Expressens kultursida. I tv-spelaren i topp visas det senaste avsnittet av Kultur-Expressen. Det gästas av författaren Patrik Lundberg – som nyligen skrev den uppmärksammade essän ”Vem dödade min mor?” – och Expressens litteraturredaktör Anna Hellgren. Programmet finns också som podcast.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!