EMINENT ENSEMBLE. Kristofer Kamiyasu, Kirsti Stubø, Maja Rung, Niklas Falk, Katarina Ewerlöf, Nils Poletti och Sven Ahlström i "Dumma jävla mås" som hade Europapremiär i fredags. Foto: Sören VilksEMINENT ENSEMBLE. Kristofer Kamiyasu, Kirsti Stubø, Maja Rung, Niklas Falk, Katarina Ewerlöf, Nils Poletti och Sven Ahlström i "Dumma jävla mås" som hade Europapremiär i fredags. Foto: Sören Vilks
EMINENT ENSEMBLE. Kristofer Kamiyasu, Kirsti Stubø, Maja Rung, Niklas Falk, Katarina Ewerlöf, Nils Poletti och Sven Ahlström i "Dumma jävla mås" som hade Europapremiär i fredags. Foto: Sören Vilks
Nils Poletti som Konstantin i "Dumma jävla mås" Foto: Sören VilksNils Poletti som Konstantin i "Dumma jävla mås" Foto: Sören Vilks
Nils Poletti som Konstantin i "Dumma jävla mås" Foto: Sören Vilks
Anton Tjechov.Anton Tjechov.
Anton Tjechov.

Varför fick inte Röhl göra en riktig mås?

Publicerad

Den amerikanske dramatikern Aaron Posner har skrivit sin moderna samtidsvariant av Tjechovs "Måsen".

Maria Edström tycker att den riktiga pjäsen hade varit en bättre idé.

I den politiskt förskrämda tid som rådde i 1880-talets Ryssland började Anton Tjechov sin bana som skribent med att skriva skämtkåserier à fem kopek raden för det myller av inte så nogräknade tidningar som då dök upp, publikationer gjorda för den publik som varken orkade läsa romaner eller riktiga tidningar.

Av någon anledning kommer jag att tänka på det nu när den amerikanske dramatikern Aaron Posner har gjort sin variant av Tjechov – ”Dumma jävla mås” en nyskriven pjäs utifrån den gamle mästarens förlaga.

Hundra kilo kärlek

En klassiker utmärks av att den tål hårdhänt behandling, men jag blir alltid lite stingslig över uttalanden av typen ”visst är Tjechov ett geni, men nu är hans pjäser extremt gammalmodiga och traditionella” som Posner gör i en intervju i programbladet.

”Mycket diskussioner om litteratur, lite handling, hundra kilo kärlek” skrev Tjechov själv i ett brev till en vän när ”Måsen” var klar 1895. Men Posner har gjort sin egen text utifrån det han kallar pjäsens skelett och hans pjäs liknar därmed alla dessa dramatiseringar av romaner som just tar fasta på handlingen.

Bra översättning och tonsäker regi

Frågan är vad vi har vunnit med detta förutom ett gäng samtida igenkänningsmarkörer – som gjorda för en publik som inte förväntas orka med original-Tjechov, som skämttidningsläsarna i Moskva?

Dock är ”Stupid F***** Bird” som originaltiteln med amerikansk ängslighet lyder utmärkt översatt av Bengt Ohlsson och det är inte bara Ohlsson utan också regissören Frida Röhl med sin extremt tonsäkra regi plus en ensemble av guds nåde som räddar det hela från haveri.

För det blir en rolig föreställning, alltifrån Nils Polettis egotrippade unge Konstantin i sin nätundertröja och långa flätor, över Kirsti Stubøs deppiga fyllkaja till Masja i svarta lädershorts till Katarina Ewerlöfs sympatiska porträtt av den diviga skådespelarmamman.

Kulturman i marginalen

Konstantins roll har här växt över alla breddar på Trigorins bekostnad så Sven Ahlströms författare får tyvärr mest bli ett slags kulturman i marginalen vars kändisskap verkar vara det som får i gång Maja Rungs unga Nina.

Men det är Kristofer Kamiyasys Semjon, fattig och hopplöst förälskad i Masja och Sorin spelad av Niklas Falk som är mina favoriter. Dessa två rollporträtt är också mest trogna Tjechov i sin stillsamt komiska framställning och visar vad det här kunde ha blivit. Varför fick inte Röhl och denna eminenta ensemble göra en riktig mås?

Konventionellt och gammalmodigt

För det blir – trots musik av BF/C, en stökigt snygg scenografi av Carina Persson och Charlotta Nylund, improvisationer med publiken (tips: svara ”skjut en mås!”) – just konventionellt och gammalmodigt med dessa förklarande känsloutbrott och detta hoppfulla ihopknytande av den dramaturgiska säcken.

”Det var Stanislavskij som gjorde mig till en lipsill” lär Tjechov ha sagt om regissören på Konstnärliga teatern vars poetiskt dröjande uppsättningar blev stilbildande. Nu kunde den gamle radskrivaren A Tjechonte ha lagt till: ”Det var Posner som gjorde Måsen till en dum pjäs."

 

Maria Edström

kulturen@expressen.se

 

Maria Edström är kritiker på Expressens kultursida.

 

Följ Expressen Kultur på Facebook så att du inte missar några texter.

Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Kulturchef: Karin Olsson. Biträdande kulturchef: Jens Liljestrand. Redaktör för idédebatt och reportage: Ida Ölmedal. Litteraturredaktör: Anna Hellgren. Scen- och ungredaktör: Gunilla Brodrej. Kontakt: fornamn.efternamn@expressen.se. Missa inga artiklar – följ Expressen Kultur på Facebook!

Till Expressens startsida

Mest läst i dag