Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Värdefull formgivare

BRUKSVARA. Den självlysande kondomen "Fuck Back" säljs under utställningen.Foto: Carl Ander

Hanna Lundberg ser Ann-Sofie Back på Röhsska museet.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

KONST

BACK, ALLT SKA BORT!!!

Röhsska museet, Göteborg

Till 11/1 2015

Ann-Sofie Back bjuder in oss till en galleromgärdad butik uppbyggd inne i Röhsskas vita salar, provisorisk och billigt uppbyggd, och vi möts av varor och åter varor. Det är en föraktad estetik, här one pound-shopen, som Back sin vana trogen lyfter fram och förvandlar till något värdefullt. Att mode är konst är för ovanlighetens skull inte bara en tom kliché.

Huvudnumret i butiken/utställningen är dock inte de lättburna tröjorna eller de retrospektivt utställda plaggen utan de meningslösa konsumtionsprodukterna med ett påklistrat symbolvärde. Vi erbjuds köpa det lite fula. Back-loggan har klistrats på det obekvämt kroppsliga och det transformerande. Köp toapapper, kondomer och schampo - eller tröjor, peruker och idol-planscher.

 

One pound-shop som begrepp har ett "Paradise hotel"-artat skimmer över sig. Det är en plats laddad med plastighet och bulkkonsumtion, en billig quick fix till det ljuva livet. Men konsumtionen av meningslösa föremål har här inget med en översittaraktig ironisering av begreppet att göra; att ta det fula och otrendiga och ge uttrycken ett nytt liv är en grundsten i Backs formgivning.

Bakgrunden till utställningen på Röhsska är det Torsten och Wanja Söderbergs pris på en miljon kronor som nyligen tilldelats modeskaparen. Med priset kommer det retrospektiva på köpet, men till skillnad från toapapperet och kondomernas signalröda prismärkning är Backs historiska plagg märkta med prislappen "price less".

 

Precis som ett samlingsmuseums kanoniserade föremål ska alltså mode, som till sin natur är fast i en evigt förnyande cykel, lyftas ut och över sitt ursprungliga sammanhang. Butiken som utställningsrum för ett formgivningspris visar också på vad utmärkelser som denna betyder: ökad försäljning.

Även om märket Ann-Sofie Back knappast befinner sig i nöd är upphovspersonen en mer än värdig pristagare: genom sina lekar med det mindre värda har hon alltid legat ett steg före på såväl den svenska som den internationella modescenen.

 

Hanna Lundberg

kulturen@expressen.se

 

Följ Expressen Kultur på Facebook - där kan du diskutera och kommentera våra artiklar.