Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

När böckerna blir en reklam för själen

Woody Allen och Meryl Streep i filmen "Manhattan", 1979. Foto: FILMBOLAG
Säljs på Arket.
Säljs på Arket.

Vad är det egentligen vi inreder när vi köper böcker till våra hem?

Hanna Johansson skriver om att göra reklam för själen med en James Baldwin-roman.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

KOMMENTAR | LITTERATUR. H&M:s nya butikskoncept Arket är inrett med ljust såpat trä och fetbladiga växter. De säljer Bordallo Pinheiro-porslin och kläder i lökskalsfärger. De säljer också, under kategorin "Homeware", böcker.

Utbudet domineras av Penguin, förlaget som kanske mer än något annat förknippas med god smak. Titlarna är såna folk skulle ha kunnat skryta med på nätdejtingsajten Mazily för några år sedan: “Giovannis rum” av James Baldwin, “Till fyren” av Virginia Woolf, “Bonjour tristesse” av Françoise Sagan

Det är det senaste exemplet på litteratur som livsstilsprodukt, något som egentligen är varken nytt eller unikt för Arket. Australiensiska hudvårdsföretaget Aesop – döpt efter den grekiske fabeldiktaren Aisopos – skyltar i sina butiker med tidskriften Paris Review of Books, som man kan köpa tillsammans med en rosmarindoftande tvål. Tyska förlaget Steidl släppte år 2012 parfymen Paper Passion och beskrev den som “en hyllning till böckers lyxiga sensualitet”.

Målarbok med Josef Frank

Dessutom är det sedan länge vidöppet mål att balla sig åt överstylade mäklarbilder där böckerna i bokhyllan, för att inte störa färgbalansen i en helvit lägenhet, har vänts med pärmarna inåt. Det är plugghästarnas version av musikkillars “nämn fem av deras bästa låtar!”. Inreda med böcker? Fy så obildat!

Men böcker är i någon mån inredning, oavsett åt vilket håll man vänder pärmarna. Att Arket säljer böcker under samma rubrik som de säljer kuddfodral och vattenkaraffer är därför i sig inte anmärkningsvärt.

Det är själva urvalet som får mig att stanna upp.

Som sagt: James Baldwin, Virginia Woolf. En vuxenmålarbok med Josef Frank-motiv. Ett par kokböcker med recept från Tartine, ett bageri som har adresser i Los Angeles, San Francisco och Seoul.

Woody Allens inköpslista

Det är böcker för den som är berest, beläst, belevad. Tillräckligt naturligt smal för att okynnigt kunna avnjuta en mandelcroissant på andra sidan jorden; tillräckligt woke för att kunna orientera sig ledigt i 1900-talets svarta och queera kanon. Böcker att läsa i no makeup-makeup och linnebyxor. 

Jag drar mig till minnes Joan Didions ljuvligt spydiga text om Woody Allens film “Manhattan”, publicerad i New York Review of Books år 1979. Människorna som befolkar “Manhattan”, skriver hon, tycks spela upp en juvenil fantasi om intellektuellt vuxenliv. Manuset är pepprat med kreddiga – men poänglösa – referenser.

Det tydligaste exemplet på detta sker i slutet av filmen, när Allens karaktär Isaac spelar in en lista över saker som gör livet värt att leva. Groucho Marx, säger han i sin diktafon. Andra satsen i Mozarts Jupitersymfoni. Louis Armstrongs “Potato Head Blues” och “Hjärtats fostran” av Gustave Flaubert

Tonen liknar en inköpslista. På sätt och vis är den också det.

Instagramoptimerad smakfullhet

Kärnan i Didions spaning är att god smak här blir uttryck för konsumentmakt snarare än bildning. Den överlägsna smaken förväxlas sedan med ett överlägset själsinnehåll. 

När man börjar skrapa på ytan av Instagramoptimerad smakfullhet inser man alltså något om urvalet bakom Arkets Homeware-böcker. Det är inte bara de snygga omslagen som säljer en särskild livsstil – det är innehållet.

Och vad är det då man inreder? Inte längre hemmet, utan den egna personligheten. Att visa att man har läst "Giovannis rum" eller besökt Tartine, att man skulle kunna göra det, åtminstone, blir ett sätt att göra reklam för själen.

Men varför stannar jag upp inför detta? Vad spelar det för roll?

Kanske har det att göra med att bildning i den bästa av världar är tillgänglig för alla som söker den – på typ ett dammigt bibliotek – medan livsstilen som affärer som dessa säljer inte är det. Den vilar rentav på att vara otillgänglig. 

Kanske är det mer banalt än så.

Kanske handlar det bara om att god smak är den svåra konsten att välja – och att välja en James Baldwin-bok på Arket är ingen konst. 

Hanna Johansson är medarbetare på Expressens kultursida.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!