Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Vi är alla Ilon – även när hon sjunger opera

OSKILJAKTIGA. Linus Flogell dockspelar och sjunger hunden Sammeli som Sanna Gibbs Ilon lutar sig mot. Foto: MARKUS GÅRDER
Sanna Gibbs. Foto: MARKUS GÅRDER
Sanna Gibbs i en skog av pennor. Foto: MARKUS GÅRDER

Gunilla Brodrej ser "Den långa långa resan", en opera som klippt och skuren för barn.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Det är mycket som är fint med den här barnoperan. Sopranen Sanna Gibbs kavata flickunge Ilon, tonsättaren Johan Ramströms dynamiska kammarmusik och scenografen Sören Brunes underbara skog av pennor (det sista han skapade för scenen innan han dog för ett år sedan). 

Bilderboken "Den långa långa resan" av Rose Lagercrantz och illustratören Ilon Wikland är löst baserad på Wiklands barndom. Hon kom som flykting från Estland och i sitt hemland var hennes närmaste anhöriga farmor (mezzon Ingrid Tobiasson), som inte följde med på flykten. 

Förlust och flykt, kärlek och hopp

Librettisten Sigrid Herrault och regissören Ellen Lamm har destillerat ner bilderboken till en berättelse om ensamhet, fara, förlust och flykt. Musikaliskt är det både lekfullt och storslaget. Johan Ramström illustrerar getingar, militärer på parad och den ödesmättade känslan av ensamhet och rädsla, men också lyrisk kärlek och hopp. Musiken (violin, viola, cello, klarinett, slagverk och piano) får mig att tänka på 1920-talets smäktande cafémusik, på operetter och tango. 

 

LÄS MER: Gunilla Brodrej om barnoperan Andrejs längtan på Malmö Opera

 

Precis som i bilderboken får man en klump i magen när de ryska soldaterna skjuter Ilons hund, men den här scenen är också viktig för identifikationen. Vi är alla Ilon. Även när hon, som på Operan, sjunger på ett sätt som de flesta barn är ovana vid. 

Inte en tråkig sekund

Ilon Wiklands framtida yrke som uppburen illustratör är närvarande som ett löfte om att livet kommer att gå vidare. Scenografins lekfulla tema är papper och pennor.

 

LÄS MER: Gunilla Brodrej om Unga Operans Vägen hem

 

Frågor om varför man ska se den här operan kan besvaras med förnuftiga orsaker som anspelar på samtida realiteter. Men man kan lika gärna se den här lilla operan för att den är fantasifullt iscensatt och välregisserad från hallonplockning till båtflykt. Framförd av en utmärkt ensemble, ledd av Anna Christensson som ser till att det inte blir tråkigt en sekund.

 

OPERA

DEN LÅNGA LÅNGA RESAN

Av Johan Ramström (musik) och Sigrid Herrault (text)

Efter en bilderbok av Rose Lagercrantz (text) och Ilon Wikland (bild)

Regi Ellen Lamm

Kapellmästare Anna Christensson

Kungliga operan, Stockholm

Ålder 7-9 år

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!