Lola Zackow, Rosh, Lancelot Sakile Ncube. Foto: SÖREN VILKSLola Zackow, Rosh, Lancelot Sakile Ncube. Foto: SÖREN VILKS
Lola Zackow, Rosh, Lancelot Sakile Ncube. Foto: SÖREN VILKS
Lola Zackow, Rosh, Lancelot Sakile Ncube. Foto: SÖREN VILKSLola Zackow, Rosh, Lancelot Sakile Ncube. Foto: SÖREN VILKS
Lola Zackow, Rosh, Lancelot Sakile Ncube. Foto: SÖREN VILKS
Lancelot Sakile Ncube, Rosh, Lola Zackow. Foto: SÖREN VILKSLancelot Sakile Ncube, Rosh, Lola Zackow. Foto: SÖREN VILKS
Lancelot Sakile Ncube, Rosh, Lola Zackow. Foto: SÖREN VILKS

Dödsmässa över unga skjutna människor

Publicerad

Dramatens samarbete med Teater Fryshuset bygger på autentiska intervjuer.

Maria Edström ser svensk samtidshistoria gestaltas som grekisk tragedi.

RECENSION | TEATER. Den första av Teater Fryshusets uppsättningar jag såg var ”Medans vi faller” med Sebastian Stakset eller Sebbe Staxx som han kallade sig under sina år med gruppen Kartellen. Nu är Stakset frälst, då 2012 var han inte guds bästa barn och berättade sitt laglösa liv i hiphop-bardens versslingor. Föreställningen hade nerv och närvaro och var en blinkning till den franska ikoniska filmen ”Medan vi faller” från 1995 – den första riktigt bra skildringen av ”orten” eller ”programmet”.

Roshs diamanthårda karisma

Nu i ”Klipp han” står hiphop-stjärnan Rosh på scenen och reciterar till stilla toner ur främst låten ”Karma”. Hennes diamanthårda karisma ger tyngd och centrum åt detta ja, rekviem, denna dödsmässa över alla skjutna unga människor. Lola Zackow spelar den unga kvinnan vars lillebror skjutits ihjäl. Lancelot Sakile Ncube den unge killen som sköt.

De begåvande unga skådespelarna har nyss gått ut eller går på Stockholms dramatiska högskola och jag gläds åt att det inte är amatörer som spelar eller representerar sig själva som det ofta är på svenska scener i dylika frågor.

Autentiska intervjuer

Inte heller bedrivs det slags social-realistiska berättarteater som blivit ett slags ”klassmarkör”. Nej ”Klipp han” är trots sin samtida titel mer av grekisk tragedi med Zackows unga kvinnas klagan och smärta och Ncubes unga gosses sammanbitna förvirring. Och med det antika dramats strama och drabbande dramaturgi där Rosh blir till kören, kommentator och vittne.

Och Teater Fryshusets uppdrag formuleras just som vittnesteaterns, där radarparet Ulf Stenberg och Emil Rosén Adsten skapat föreställningen utifrån autentiska intervjuer.

Slående är hur porös gränsen mellan det civila och det kriminella är - går genom familjer, trappuppgångar, skolklasser.

”Alla vet vem som sköt.”

Och där den unga kvinnan, som är ”välintegrerad” men som bara inte kan flytta därifrån – utan likt Antigone, inte kan lämna sin döde bror kvar där alldeles ensam.

 

Teater

KLIPP HAN

Baserat på dokumentära berättelser

Regi Ulf Stenberg och Emil Rosén Adsten 

Musiktexter Rosh

Koreografi Emil Rosén Adsten 

Teater Fryshuset/ Unga Dramaten

 

Maria Edström är kritiker på Expressens kultursida.

 

LÄS MER – Caroline Ringskog Ferrada-Noli ser "Zebraflickan" på Teater Fryshuset

Maria Edström
Maria Edström
Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag