Binyam Haile och Joel Dannerup Foto: Rebecka HolmströmBinyam Haile och Joel Dannerup Foto: Rebecka Holmström
Binyam Haile och Joel Dannerup Foto: Rebecka Holmström
Binyam Haile och Joel Dannerup. Foto: Rebecka HolmströmBinyam Haile och Joel Dannerup. Foto: Rebecka Holmström
Binyam Haile och Joel Dannerup. Foto: Rebecka Holmström

Välkomnande pjäs om blivande män

Publicerad

Dan Hallemar ser Unga Tur göra ett lekfullt inlägg i debatten om machokulturen.

De senaste tio åren har jag tränat pojkar i fotboll. En helt frivillig lek några gånger i veckan. En av de saker som har slagit mig är att när unga män får möjlighet att leka och spela tillsammans kan en grupp formas som är väldigt öppen. 

Kanske har det med trygghet att göra, i rollerna och relationerna – på planen och i omklädningsrummet, bortanför hem och skola. När de ensamkommande flyktingbarnen började komma – de som nu ropar efter det svenska samhällets öppenhet – dök det varje vecka upp nya spelare på träningen. Det var aldrig något problem. Det var hej och välkommen, nu leker vi.

 

Pojkarna i fotbollslagen

När jag ser Unga Turs pjäs "Boys Don’t cry" i Kärrtorp är det alla de olika pojkarna i fotbollslagen jag ser framför mig. Deras energi, deras rollspel, deras drastiska garv, deras tystnad, deras förmåga att förändras och lära sig saker, deras omfamningar.

 

LÄS MER – Dan Hallemar: Alla borde få se Riksteaterns "Lilla livet"

 

Manus bygger på djupintervjuer med pojkar och unga män i åldrarna 12 till 23 år och skådespelarnas egna erfarenheter. Det är tre berättelser: Två bröder övergivna av en pappa, två vänner på jakt efter en egen rollspelsvärld bortom skolan och de två skådespelarna själva som kliver ur rollerna, ser publiken rakt i ögonen, och är fåfänga, vilsna och minns episoder ur sina tonår.

Binyam Haile och Joel Dannerup rör sig mellan gestaltande och verklighet, i pjäsen men också i scenrummet. Det är fantastiskt fint skådespeleri. 

 

Risker med tydliga syften

Det finns alltid konstnärliga risker med tydliga syften, som här att ”göra ett inlägg i debatten om machokultur”. Pjäsen ska ut i skolorna och fungera som en del i ett samtal.

Men skådespeleriets frihet, lustfylld improvisation och lek, gör att vi hela tiden kan förstå överenskommelsen. Det är öppna kort: Vi är alla här tillsammans. De krånglar sig ur alla risker med övertydlig representation genom att aldrig dölja att de är karaktärer, att vi alla är det. Och att vi måste få vara det. Att vi måste få leka tillsammans och hitta på världen. Att det är så vi får syn på varandra.

 

LÄS MER – Dan Hallemar: "Nu har dumma Ankeborg blivit klimatsmart" 

 

Teater

Unga Tur

Boys don’t cry

Regi Aurelia Le Huche

Ålder 13-19 år

Unga Tur, Kärrtorp

 

 

Dan Hallemar är skribent på Expressens kultursida. 

Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag