Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Till alla som glömt mormors kramar

Matilda Ruta.
Foto: Göran Segeholm 2017 / Rabén & Sjögren
Martina Montelius.
Foto: Niklas Hellgren

För många små barn har pandemin pågått i stora delar av deras liv, och kring det kretsar ”Den stora faran”.

Martina Montelius hittar i Matilda Ruta en författare som ömsint kan hantera den viktiga uppgiften.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

RECENSION. Att prata med barn om en pandemi som lamslår hela världen är som att prata om ett spöke som finns på riktigt. Det första mina egna barn såg av covid-19 var otäcka filmklipp med människor som plötsligt föll ihop i tunnelbanan i Kina. Kommer det hit? Ja, kanske. Och sedan den första paniken för ett år sedan, när affärerna tömdes på toalettpapper och sommarlovet på möjligheter. 

I Matilda Rutas vackra bilderbok ”Stora faran”, del två i serien om Strandskogen, drabbas skogens alla djur av just en sådan fara, som man måste akta sig noga för, men inte kan se. Berättelsens sköra hjärta är ett litet ägg som lillasyster Össakorv hittar på stranden. Hon döper det till Minikorv. Storebror tycker att hon är fjantig, och fast han inte får för pappa skrämmer han Össakorv med den hemska faran, som finns överallt, kanske till och med i din egen nos. I luften flyger tärnor iklädda skjortor och pullovrar, och rapporterar om att det blir farligare och farligare, överallt. Smådjuren måste smeta in sin tall med ”äck”, samla så många nötter de kan och tejpa för alla dörrar. Össakorv tröstar sitt lilla ägg, för den som är liten behöver någon ännu mindre att försäkra om att allt ska bli bra. 

Men man får inte göra någonting. Inte gå till skolan, inte åka skateboard, inte ens gå till stubben och köpa chips. Man får bara vara hemma, annars kan man bli mosad av faran. Men Össakorv och storebror sover i sin koja, fast de inte får. Precis som Ronja Rövardotter kan de inte akta sig om de inte får närma sig det de ska akta sig för. 

Styrkan i ”Stora faran” är illustrationerna, så känsliga och kraftfulla att även en vuxen drabbas på nytt av vad som faktiskt har hänt oss: att våra liv beskurits, vi har förlorat möjligheten att vara tillsammans som vi brukar, och när som helst kan någon vi älskar bli dödad av en osynlig fiende. Mjuka, trösterika färger bryts mot sorgeskymning och djupaste svart. De små djurens rädsla hålls stången genom lek och äventyr. För den som slutar leka är död. 

Boken slutar med ett mirakel: ägget Minikorv, som barnen skyddat och vakat över genom hela berättelsen, kläcks! Och ut kommer någon som kan bli riktigt farlig. En liten kraft att räkna med. 

Livet fortsätter, solen är kvar, och det var mödan värt att akta sig och hålla vakt mot mörkret. 

Detta är mycket viktigt. 

Boken riktar sig till barn i åldrarna 3-6 år. För så små barn har pandemin pågått nästan så länge de kan minnas. Begränsningarna är deras ”som vanligt”, och många har glömt när de senast fick krama sin mormor. Då måste man ha en bok som ingjuter hopp. Matilda Ruta har skapat den boken, med ömsint noggrannhet i varje detalj. Ett konstnärligt högoktanigt och nödvändigt verktyg för alla barn som förhoppningsvis snart får uppleva en vardag där man får vara nära varandra utan rädsla för respiratorer.


BILDERBOK

MATILDA RUTA

Stora faran

Ålder: 3-6

Rabén & Sjögren, 32 s. 


Martina Montelius är teaterdirektör, författare och medarbetare på Expressens kultursida.



Lyssna på ”Två män i en podd”

https://embed.radioplay.io?id=83771&country_iso=se

En sökande podd från Expressen Kultur – om manlighet, kärlek och ensamhet. Med radiostjärnan Eric Schüldt och Daniel Sjölin, författare och tv-profil.