Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Ta det lilla lugna, Nationalmuseum

Foto: FREDRIK SANDBERG/TT / TT NYHETSBYRÅN
Foto: MIKAEL SJÖBERG

På lördag öppnar Nationalmuseum i Stockholm igen.

Nils Forsberg läser en konstbok som presenterar samlingarna för barn.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

SAKPROSA | RECENSION. Som barn älskade jag att besöka museer. I Stockholm var Armémuseum och Livrustkammaren bäst, Nationalmuseum kom först på tredje plats eftersom det fanns så få karolinerhattar och hillebarder där. 

Karl XII:s likfärd. Foto: EBBE KARLSSON

Å andra sidan fanns Cederströms "Karl XII:s likfärd", och "En hjältes död" av en konstnär som till och med hette Nils Forsberg (inte släkt, men ändå)! Och Roslins "Damen med slöjan" som var nästan kuslig i sin sammetsmjuka realism och det där blänket i damens mörka ögon.

"Damen med slöjan" av Alexander Roslin. Foto: X / OKÄND

Men framför allt var museer något annat än världen omkring (och det här var ändå långt före Snapchat, Youtube och smarta telefoner). Det fanns en koncentrerad stillhet och ett lugn där som jag forfarande inte fått nog av.

Nu i veckan öppnar Nationalmuseum igen efter att ha varit stängt i nästan fem år för den mest omfattande renoveringen sedan invigningen 1866. Det finns alltså barn som inte har någon riktig relation överhuvud taget till moderskeppet bland Sveriges museer.

Stina Wirsén illustrerar

Med en från grunden renoverad och uppfräschad byggnad som nyöppnar behövs också nytt pedagogiskt material om och kring konstsamlingarna. "Pippi på konst" är boken som riktar in sig på de yngre museibesökarna. Lena Eriksson är huvudförfattare och Stina Wirsén har bidragit med illustrationer utöver bilderna på de utvalda verken från museets samlingar.

 

 

Det är svårt att hitta rätt nivå på en konstbok som försöker rikta in sig på en bred målgrupp och den här är inget undantag. Boken har delats in i avsnitt med olika teman – nyfikenhet, synen, tänkandet, sinnena, historien och själva skapandet – och de har fått latinska namn (Curiosa, Intellectus och så vidare). Här finns ett direkt talspråkligt tilltal men också fakta om mytologi och historia.

Mer röra än bredd

Tyvärr blir helhetsintrycket mer röra än bredd. Om jag var högstadieelev som letade uppgifter till något arbete skulle jag tycka att Stina Wirséns aldrig så charmiga illustrationer störde. För mindre barn är texterna lite för babbliga för att kunna läsas på egen hand.

Illustration Stina Wirsén. Foto: Fåglar på varje uppslag.

Bokens form är inte heller helt lyckad. Istället för att illustrera med mer neutrala reproduktioner är det detaljer, utfällda bilder, frilagda bilder och bilder med text på. Samt Stina Wirséns fåglar på varje uppslag. En läsare med koncentrationssvårigheter lär inte få det lätt.

Stillhetens saknas

Det är som att man velat locka de unga läsarna genom att försöka utstråla samma energi som de sociala medierna på närmsta bildskärm. Det här inget ovanligt inom nyare konstpedagogik, men jag saknar lika fullt stillheten. Den som förmedlar att det här är något annat än allt annat, något som är minst lika spännande men på ett annat sätt. Som med lugn och självförtroende i rösten säger att titta här, vilken fantastisk värld som öppnar sig.

 

SAKPROSA

Helena Sjödin och Lena Eriksson

Illustration Stina Wirsén

Pippi på konst

Piratförlaget, 128 s

Ålder 6+

 

 

Nils Forsberg är kritiker på Expressens kultursida.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!