Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Spännande med en äldre badande kvinna

Baek Heena i sin ateljé.
Foto: ALMA-PRISET/BEAR BOOKS.
Foto: BAEK HEENA/BEAR BOOKS/TRASTEN
Margareta Sörenson.
Foto: OLLE SPORRONG

Sedan Baek Heena fick Almapriset har det kommit ut två bilderböcker på svenska.

Margareta Sörenson läser dem om och om igen med en liten testläsningspanel.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

RECENSION. Min lilla testläsningspanel är luttrad, men för ”En fe på badhuset” blir det genast full pott: omläsning både fem och sex gånger på raken. Och ja, det finns en lockande märklighet och en väl förberedd överraskning i Baek Heenas bilderböcker. Först tänker man att det beror på de sällsamma bilderna, men texterna är lika mångfacetterade. Med sin oväntade utvecklingskurva kan de tolkas både psykologiskt och filosofiskt i öppen dialog med bildernas komposition.  

Årets Alma-pris gick till koreanska Baek Heena och hennes berättande bilderböcker. När priset delades ut – digitalt – i våras fanns bara den likaledes märkliga ”Molnbullar” på svenska. Där fångas ett moln in i en kattfamiljs bullbak och vips vankas bullar som gör sina ätare flygkunniga.

Nu finns två nya böcker på svenska om en mytologisk varelse i badhuset och om godis som gör att man hör röster som egentligen inte kan höras. De är både speciella som berättelser och som stämningstät bilderbokskonst. I ”Molnbullar” ser bildernas figurer ut att vara klippta i papper och placerade i fint ljussatta scenografier, och mycket riktigt har ”Molnbullar” blivit till film. I de två nyare böckerna är alla bokens personer – åtminstone som det ser ut – formade i lera som till animationsfilmer. 

Det är gåtfullt på ett sagolikt sätt.

De är utsökt infogade i trixiga fotoshop-arbeten som placerar små figurer i mänskligt stora miljöer, foton och konstbilder i blandtekniker samsas. Parken där en ensam liten pojke i ”Magiska godiskulor” äntligen vågar prata med en annan liten kille är ett kollage i de mest fantastiska höstfärger. Bilderna kommer en flerdimensionalitet nära och Heena leker suveränt med känslan av nära och långt bort på det platta papperet. 

Min medläserska blir fascinerad av att i ett koreanskt badhus skrubbar man sig ren så det svider. Varför? Men uppdykandet av en fe, som är en äldre, badande kvinna är ännu mer spännande. Det är gåtfullt på ett sagolikt sätt, vardagligt inramat i en kulturell kontext och med fantastiska och magiska vändningar.


Bilderböcker

BAEK HEENA 

En fe på badhuset

och

Magiska godiskulor

Översättning Sun-Kyoung Choi 

Bokförlaget Trasten

Ålder 4+

Margareta Sörenson är författare och kritiker på Expressen Kultur.


Lyssna på ”Lunch med Montelius”

https://embed.radioplay.io?id=74519&country_iso=se

En omtalad podd från Expressen Kultur – som tar er med bakom kulisserna i kulturvärlden. Med två av kultursidans stjärnor: Martina Montelius, teaterdirektör och författare, och kritikern Gunilla Brodrej. Podden är en hyllning till alla kulturtanter där ute oavsett kön.