Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Som en countrysång om stora tonårstvivlet

Foto: OLLE SPORRONG

En bra countrylåt gör det handfasta till en stor allmän känsla. 

Dan Hallemar ser Meg Rosoff göra tonårens värld till konst.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

RECENSION. Jag fick förklarat för mig vad som gjorde vissa countrysånger storartade, vissa låtskrivare särskilda. Det var de som lyckades skriva om något väldigt detaljerat, konkret, handfast och närmast taktilt och sedan låta det övergå i känslor som vi alla bär på. Som om detaljerna var nålsögat som gjorde oss uppmärksamma, närvarande, så att vi sedan kunde svepas i väg av den storslagna någonting: Solnedgången, kärleken, sorgen, saknaden, ensamheten.

Så tycks också Meg Rosoff skriva sina böcker.

En blick svept över en samling människor vid ett bord, precisa och gärna lätt ironiska iakttagelser om detaljer i deras beteenden och uppenbarelser, och så bakom dem, strax bakom dem, ett hav och allas känslor som moln ovanför det.

”Gudars like” är en roman om en alldeles särskild sommar i berättarens liv. Det är en av en lång rad av somrar vid sommarhuset vid havet en bit från London, som familjen haft i generationer. Men det är också en sommar som drar en skarp linje mellan ett före och ett efter.

I början sitter berättaren, författaren, som vanligt, vid sitt fönster, högst upp i huset i ett torn, med överblick, ett teleskop, sitt ritblock, sina blyertspennor och tjuvlyssnar.

Två bröder, en gudmors barn, kommer till sommarhuset från Los Angeles. En av bröderna framstår som ”med huden upplyst inifrån, som om han hade ägnat timmar åt att absorbera solljus bara för att långsamt släppa tillbaka det ut i världen”. Det är Kit, han som kommer att vrida den här sommaren ur familjens kontroll. Berättaren kommer ner från sitt tornrum och konstaterar: ”Sommaren var till för njutning och långtråkighet, inte för kaos och tvivel.” Och: ”Jag lärde mig mycket den sommaren, mestadels saker som jag inte ville känna till”

Det där tonårstvivlet är så exakt gestaltat, det där utrymmet mellan längtan och verklighet.

När Kit har förfört henne och säger ”Du förändrar allt”, konstaterar hon: ”Jag hade väntat så länge på att få höra de orden att jag inte ens brydde mig om att de inte var sanna”.

”När människor ger uttryck för sin längtan till ungdomen misstänker jag alltid att de har dåligt minne”, låter Rosoff sin berättarröst konstatera.

Men här finns saker att minnas med viss längtan, här finns Kits bror Hugo. Hans som är hans motsats, den som drar sig undan, finns i skuggorna, men sedan stiger fram och förgör sin bror i en minnesvärd tennismatch i den årliga turneringen som familjen har.

Det där tonårstvivlet är så exakt gestaltat, det där utrymmet mellan längtan och verklighet. Mellan det man ser från ett tornrum, det man drömde om och den värld, den märkliga värld som finns där ute, den som man måste kliva ut i.

Det är märkligt enkelt berättat, man skulle nästan kunna tro att det är banalt, men detaljerna – ”hon stirrade på sin telefon som om en ande skulle stiga upp ur den” – nära som insekter i en trädgård och de stora känslorna som väderväxlingar vid horisonten, en blick som glider in mellan ”revbenen som en stilett”.

Man är där på någon annans plats och sedan vet man precis hur det är. Så skriver man bra låtar, och böcker.


UNGDOMSBOK

MEG ROSOFF

Gudars like

Översättning Ulla Roseen

Gilla böcker, 240 s


Dan Hallemar är kritiker på Expressens kultursida. Han driver också podcasten ”Staden”.



Lyssna på ”Två män i en podd”

https://embed.radioplay.io?id=75603&country_iso=se

En sökande podd från Expressen Kultur – om manlighet, kärlek och ensamhet. Med två av kultursidans främsta namn: Radiostjärnan Eric Schüldt och Daniel Sjölin, författare och tv-profil. Självhjälp för intellektuella.