Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Sadistisk Luciatradition i nya pjäsen på Backa

Emelie Strömberg, Anna Harling, Inez Andersson.
Foto: OLA KJELBYE
Anna Harling.
Foto: OLA KJELBYE
Emelie Strömberg, Anna Harling.
Foto: OLA KJELBYE

Johanna Svalbacke har skrivit en pjäs om människorna bakom lucialinnena.

Hanna Johansson ser de allvarliga ämnena avlösa varandra på Backa teater.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

RECENSION. Luciafirandet i en småstad kan vara en djup källa att ösa dramatik ur: tärnor som svimmar, tidiga morgnar i kyliga omklädningsrum, den sadistiska traditionen att rösta fram lucian som sedan, som belöning, får stå tyst, blid och martyrlik med en tung metallkrona balanserande på huvudet. I Johanna Svalbackes ”Luciakandidaterna” tävlar tonårstjejerna Aylin, Anna Å och Christina Ottenäs om den tveksamma äran att bli Trollhättans lucia, men pjäsens fokus är inte så mycket på tävlingen, eller relationen mellan de tre kandidaterna, som på människan bakom nattlinnet. Mot en elegant träscenografi, där ljus, musik och ett effektivt använt skyltfönster förändrar rummet, vecklas deras inre liv och konflikter ut.

Det är en komisk och oerhört specifik detalj att bara en av kandidaterna, och just hon – den högpresterande, i rakt nedstigande led släkt med tidigare lucior – har både för- och efternamn. Att Aylin kallar Christina Ottenäs för ”möglig slampa” är också underbart specifikt, liksom Anna Å:s rädsla för att bli ”extremt mördad och våldtagen” och sedan hittas död av gympaläraren Maud. Det är hemskt och roligt på samma gång, uppmärksamt och påhittigt.

...ätstörningar, sexuella övergrepp och död...

Manuset har samtidigt en del brister, som skulle kunna sammanfattas med att det ofta dukar under av sina allvarliga ämnens tyngd: ätstörningar, sexuella övergrepp och död, för att nämna några. 

”Luciakandidaterna” lägger sig dessutom tidigt på en rätt uppskruvad våglängd där den sedan stannar kvar, med en statisk rörighet som resultat. Istället för att tonårsflickornas drama stegras och fördjupas kastas de på ett abrupt, ibland nästan vårdslöst vis från den ena situationen till den andra. Den direkta reaktionen främjas framför att väcka känslor och reflektioner hos publiken.

Vilket är synd, för det finns mycket som känns angeläget – särskilt berättelsen om Anna Å:s utsatthet. Den blir som starkast när Emelie Strömberg i rollen som Anna Å levererar en trevande monolog om ett övergrepp med en övertygande ton av sorgsen uppgivenhet och, på samma gång, ett försök att återta något slags värdighet. Där finns en omsorg som gärna hade fått prägla Luciakandidaterna som helhet.


TEATER

LUCIAKANDIDATERNA
Av Johanna Svalbacke

Regi Marcus Carlsson

Scenografi och kostym Heidi Saikkonen

Med Anna Harling, Emelie Strömberg, Inez Andersson

Musik Mats Nahlin, Niclas Ericsson

Mask Josefin Ekerås, Kerstin Olsen 

Ljus Tomas Heyman

Ljud Niclas Ericsson 

Regiassistent Felicia Stjärnsand

Dramaturg Stefan Åkesson

Röst Signe Nilsson Odin, Astrid Kornfeld, Stella Lo Olsson

Inspelad kör och filmade sekvenser Nordhemsskolans musikklass 9C1
Backa Teater, Göteborg

Ålder 13+


Hanna Johansson är författare och kritiker på Expressens kultursida. Hennes senaste bok är ”Antiken”.  


Lyssna på ”Lunch med Montelius” - ”Kulturbarn de luxe”

https://embed.radioplay.io?id=81988&country_iso=se

En omtalad podd från Expressen Kultur – som tar er med bakom kulisserna i kulturvärlden. Med två av kultursidans stjärnor: Martina Montelius, teaterdirektör och författare, och kritikern Gunilla Brodrej. Podden är en hyllning till alla kulturtanter där ute oavsett kön.