Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Så fint att man inte tror att det gjorts för hand

Ur ”Efter stormen”.
Foto: Hendrik Zeitler
Ur ”Efter stormen”.
Foto: Hendrik Zeitler
Ida-Lovisa Rudolfsson.
Foto: OLA KJELBYE

Bilderboken ”Efter stormen” är en vandring mot okänt mål.

Therese Bohman följer den röda tråden in i ett konstverk.


Kommentera artikeln! När du läst texten får du gärna dela med dig av dina tankar i kommentarsfältet längst ner.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

RECENSION. Det går en röd tråd genom textilkonstnären Ida-Lovisa Rudolfssons ”Efter stormen” – bokstavligen. Precis som i Åke Löfgren och Egon Möller-Nielsen klassiker ”Historien om någon” fungerar tråden som vägvisare i berättelsen. Här är det ett rep som huvudpersonen Sam hittar. Det leder ut i ett vintrigt landskap, där en storm precis har bedarrat och lämnat spår efter sig i naturen.  

Det hela utvecklar sig till en vandring mot okänt mål, och i upplägget påminner Sams äventyr om två andra barnboksklassiker: Antoine de Saint-Exupérys ”Den lille prinsen” och Maurice Sendaks ”Till vildingarnas land” (både namnet Sam och den tigerkostym hon har på sig är sannolikt en blinkning till huvudpersonen Max och hans vargkostym i den senare.)

Men med avstamp de klassiska verken gör Rudolfsson något helt eget, inte minst bildmässigt. Illustrationerna i hennes bok består av avfotograferade textilcollage, där figurer och förgrunder är broderade på gamla lakan som målats med textilfärg. 

Det är ett fantastiskt hantverk. Faktiskt så fint att det är nästan svårt att förstå att gjorts för hand, och jag är rädd att barn uppvuxna med samtidens animerade barnprogram kommer att ha problem med att inse att det inte är skapat med en dator. (Vill man dock se de vackra broderierna i verkligheten, så visas de från mitten av februari på Stenungsunds konsthall.)

Kanske befinner sig historien på ett metafysiskt plan och handlar om döden.

Själva historien är så sparsmakad och öppen att den kan förstås på många olika sätt. Kanske handlar den helt enkelt bara om ett om ett mystiskt äventyr. Kanske är det underliggande temat frihetslängtan, eller att leta efter något outtalat, eller efter sig själv. Kanske befinner sig historien på ett metafysiskt plan och handlar om döden.

Men det är inte så viktigt. ”Efter stormen” har en egen, gåtfull stämning där man nästan kan höra tystnaden och känna kylan från havet. Det är som att följa repet in i ett konstverk. 


Bilderbok

IDA-LOVISA RUDOLFSSON

Efter stormen

Mirando bok

Ålder 3+


Therese Bohman är författare och kritiker på Expressen Kultur.


KOMMENTERA ARTIKELN

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Expressen möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till expressen.se. Expressen granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se. Läs mer om kommentering här.