Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Mänskliga rättigheter prövas i Vilda Västern

Kitty Crowther. Foto: LYDIE NESVADBA / LILLA PIRATFÖRLAGET
Foto: LILLA PIRATFÖRLAGET
Dan Hallemar. Foto: OLLE SPORRONG

Ingen vill den utsatte något ont, ändå fylls vår värld av stängsel och murar.

Dan Hallemar läser en western med tydligt buskap till barnen.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

RECENSION. Det är en prövande premiss i den här boken. Om du ger dig av för att jaga kommer din plats att tas av någon annan. Du kommer hem och får sitta på en pall, någon annan sitter nu på din stol, sover i din pyjamas och skriver brev till din pappa. Inte bara din plats är tagen, utan också delar av din person.

Sån är grunden i Peter Elliots och Kitty Crowthers Farwest.

Allt kan tas ifrån dig. Eller du får ju vara kvar, men bara erkänna att någon annan klivit in i dina skor. Det är en prövande tanke. Och pojken som ersatts sitter hukad bakom bordsskivan i halvdunklet. Men så småningom sitter de alla runt elden och spelar musik.

Alla måste få flytta in i ditt hus.

Allt utspelar sig i den vilda västern, vid det som kallades ”the frontier”, platsen där idén om det fria landet och individens möjligheter formades, den som kom att prägla idén om USA. Men här finns också ett citat från Hövding Seattle: ”Jorden tillhör inte oss. Vi tillhör jorden”. Den vilda västerns idé om individuell frihet – ge sig av, jaga, upptäcka världen, slå sig ner och i slutänden också driva på flykt – möter tanken att alla måste få flytta in i ditt hus.

Man citerar FN:s deklaration om mänskliga rättigheter i början av boken. Alla är födda fria med samma rättigheter. 

När den som kom i ditt ställe själv ger sig av för att jaga kommer det någon i dennes ställe. Snart är huset fullt av nya människor. Boken vill göra gällande att allt ditt är mitt, att det är öppet hus och alla kan komma hit, du måste kunna ge plats för fler.

En absurd och folkloristisk ton.

Originaltexten vill vara en country-låt med alla dess djup. Kanske vill den lite för mycket med tanke på målgruppen och textens korthet, det ligger en undertext och väntar på att få ta plats, som läsare känner man sig lite övergiven mellan textraderna.

Även om Kitty Crowthers pastellkrits-figurer och landskap gör sitt bästa för att addera en absurd och folkloristisk ton – landskapet en sorts vilda västernkitsch – människornas ansikten är mjuka och naiva men samtidigt ibland osäkra, förvånade och sorgsna på ett sätt som fångar berättelsens och människornas tvivel inför det kloka i att alltid ge plats för en till – på bekostnad av ens egen givna plats.

BILDERBOK

FARWEST

Peter Elliot (text) och Kitty Crowther (bild)

Översättning Malte Persson

Lilla Piratförlaget

Ålder 3+

Dan Hallemar är medarbetare på Expressens kultursida, förlagschef på Arkitektur och driver podcasten ”Staden”.

I tv-spelaren högst upp i artikeln visas det senaste avsnittet av Kultur-Expressen. Veckans gäst är artisten Pugh Rogefeldt, mottagare av årets Cornelis Vreeswijk-stipendium på 750 000 kronor. Programmet finns också som podcast.