Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Plötsligt händer allt – hela tiden och samtidigt

Nils Forsberg är kritiker och konstredaktör för Expressens kultursida.
Foto: MIKAEL SJÖBERG
"Samtidigt som".

I Lisen Adbåges nya bok upptäcker barnet att saker kan hända på flera platser samtidigt. 

Nils Forsberg läser en existentiell skildring av en svindlande insikt.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

BILDERBOK | RECENSION. Tittutleken är antagligen det roligaste som finns för en ettåring. Man är borta – och dyker upp igen, om så bara bakom en tidning. Tandlöst skratt och gurgel, om och om igen, ända tills någon (alltså den vuxna) tröttnar.

Det handlar om trygghet. Barnet lär sig trygghet och tillit, och att en viktig person inte upphör att existera för att vederbörande inte är synlig för tillfället. Mamma eller pappa finns, även om hon eller han inte syns.

En buss kör förbi

Några år senare kommer så insikten om att saker äger rum även på andra håll. Det måste vara svindlande för barnet, att allt möjligt bara händer och sker och att det gör det samtidigt och på massor av olika ställen. Världen blir ogripbar, omöjlig att överblicka. Vad som helst kan bara ha hänt! Någon helt annanstans!

Lisen Adbåge.
Foto: LINDA PETERSSON / NARUR & KULTUR

Lisen Adbåges nya bok handlar om detta. Hon berättar, på vers, och illustrerar med varma brandgulmättade färger hur ”Samtidigt som en buss kör förbi, flyger en sparv över skogen, samtidigt som mamma ropar 'Sofie, den där gurkan är inte mogen!'” till Sofie som är i färd med att just plocka en gurka i trädgården.


LÄS MER – Dan Hallemar: Lisen Adbåge har skrivit en perfekt bok om kojor 

Systrarna Adbåge

Här tycks Lisen Adbåge också på väg mot en ny stil. Dovare färgskala, kraftigare konturer men också mjukare framtoning än den ofrånkomliga jämförelsen, tvillingsystern och även hon barnboksillustratören Emma Adbåge. Där Emma ofta har en ljus, neutral bakgrund, öser Lisen på med akvareller. Lisens figurer har också oftare runda ögon, eller bara prickar, Emmas är mer mandelformade och stiliserade. Vill man hårdra det är kanske Emma mer linje och Lisen mer färg.

Lisen Adbåge till vänster, Emma Adbåge till höger (bilderna är beskurna).

Rimmen får allt att hänga ihop och de varmtonade bilderna ger en konsekvent trygg stämning. Och inte helt olikt (men mer barnvänligt än) Galenskaparnas klassiska Jacques Brel-pastisch ”Under en filt i Madrid” knyts resan ihop till slut.


LÄS MER: Margareta Sörenson läser en liten mattebok med mycket kärlek

Nordafrika

Det finns mycket att titta på och prata om. Hanukos trånga hem som nog ligger i en östasiatisk storstad? Och Hassan som står på en marknad, kanske i Nordafrika? Detaljerna finns där, både helt vardagliga och bekanta ting som en rykande kaffekopp och mer oväntade som en groda som hoppar ner i diket.

Man kan ha ”Samtidigt som” som ett komplement till författarsyster Emmas fina ”Snart blir det roligt!” från häromåret, som lyfte fram vuxnas obegripligt tråkiga tendens att inte göra saker genast. 

Där var det den linjära tiden det handlade om. Här är det de parallella skeendena. Nyttig existentiell läsning båda två.



BILDERBOK

LISEN ADBÅGE

Samtidigt som

Natur & Kultur, 28 s.

3-6 år


Nils Forsberg är kritiker och konstredaktör för Expressens kultursida.

Läs fler av Nils Forsbergs texter här.