Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Operans vintersaga bryter mot traditionen

Familjeoperan Snödrottningen på Kungliga Operan.
Foto: Markus Gårder/Kungliga Operan
Snödrottningen spelas av Susanna Stern.
Foto: Markus Gårder/Kungliga Operan
Channa Riedel.
Foto: Simon Rydén

När Kaj blir bortförd av den känslokalla Snödrottningen börjar Gerda sin färd i jakt på sin bästa vän. 

Channa Riedel följer med på ett mäktigt och välljudande vinteräventyr för små och stora barn.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

RECENSION. Till och med jag blir lite orolig. Hur ska det gå? Kommer Gerda hinna rädda Kaj i tid? På dryga timmen presenterar ensemble och musiker på Operans ståtliga scen en nervkittlande vintersaga. Det är när Kaj blir förtrollad och bortförd av den känslokalla Snödrottningen som flickan Gerda påbörjar sin äventyrliga färd i jakt på sin bästa vän. 

På sin resa möter hon en hjälpsam men uppmärksamhetstörstande Kråka, en svekfull Blomstergumma, rövarband och pompösa kungligheter. Det handlar lika mycket om kampen mellan ont och gott som den smärtsamma förändring det innebär att lämna barndomen bakom sig. Familjeoperan ”Snödrottningen” bygger på H C Andersens klassiska saga från 1844 och var ett beställningsverk av Malmö opera från 2016. 

Gerda spelas av Frida Johansson och Renen Bä av Lennart Forsén.
Foto: Markus Gårder/Kungliga Operan

Under librettisten Anelia Kadieva Jonssons rimmande penna har berättelsen komprimerats och gestalter som den unga hjältinnan Gerda och Snödrottningen lyfts fram. Tonsättaren Benjamin Staern rör sig vilt mellan operatraditionens många sekler, väna barnkörer och gnisslande dissonanser. Ibland tycker jag mig höra Disneysagornas glittrande toner. I somliga fraser gör tonsättningen att textens betoning blir klumpig och lite fel, särskilt utifrån ett barns perspektiv som inte heller kanske kan eller hinner med att läsa på textmaskinen. 

I föreställningens början är scenografi och ljus sparsmakat och centrerat, något som hjälper publiken att fokusera både ögon och öron.

Det storslagna är väl kongenialt med den episka berättelsen men jag hade gärna behållit något av tittskåpskänslan.

Gerda och Kajs hemtrevliga tedrickande med mormor uppenbarar sig i form av ett tittskåp och på husets tak har Snödrottningen sedan tidigare gjort sin dramatiska och olycksbådande entré. Denna lite minimalistiska början övergår ganska snabbt till en lekfull och prunkande scenografi med fina och fantasifulla kostymer.

Det storslagna är väl kongenialt med den episka berättelsen men jag hade gärna behållit något av tittskåpskänslan. ”Det är kallt och skönt i mitt frusna slott” deklamerar en uttrycksfull Susanna Stern i rollen som Snödrottningen, åtföljd av en verkligt iskallt klingande orkester. 

Gerda spelas av Frida Johansson.
Foto: Markus Gårder/Kungliga Operan

Någon riktig förklaring till drottningens empatilösa och elaka karaktär får vi inte riktigt. I H C Andersens originalberättelse tillverkar Djävulen en spegel som förvränger världen: Allt gott framträder som ont. När Djävulens hantlangare råkar tappa spegeln sprids dess skärvor över världen och det är en sådan skärva som träffar Kaj. 

I Kadieva Jonssons version träffas Kaj i stället av Snödrottningens kraft, ondskan personifierad. Ännu en av sagovärldens elaka men förföriskt vackra kvinnogestalter som alltid kontrasteras mot oskuldsfulla flickor. 

Frida Johanssons Gerda är uppsättningens outtröttliga nav. Hennes våghalsiga räddningsaktion bryter ju mot en annan långlivad sagotradition: Den om modiga pojkar som räddar väna flickor. Sagans goda eller hoppfulla gestalter ackompanjeras av musik med snälla melodier och tonal trygghet. På samma vis går musiken handlingen till mötes i de obehagliga eller onda inslagen genom att bre på med dissonanser.

Jag tycker även de yngre i publiken är värda en större komplexitet. Men med det sagt så bjuder Operan på ett mäktigt, spännande och välljudande vinteräventyr för små och stora barn.


FAMILJEOPERA

SNÖDROTTNINGEN

Av Benjamin Staern (musik)

Anelia Kadieva Jonsson (text)

Regi Elisabeth Linton

Scenografi Rikke Juellund

Kostym Astrid Lynge Ottosen

Ljus Ulrik Gad

Koreografi Sara Ekman

Språk Framförs på svenska med svensk text på textmaskin

Dirigent Cathrine Winnes

Med Susanna Stern, Frida Johansson, Wiktor Sundqvist, Ivonne Fuchs, David Risberg, Lennart Forsén, Jessica Elevant, Mattias Gunnari, Alice Störholt, Amanda Liljefors, Mikael Horned

Speltid 1.10 t.

Kungliga Operan


Av Channa Riedel


Channa Riedel är skribent och musiker.