Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Ohöljd berättarglädje i en ny norsk bilderbok

Norsk bilderboksdebutant. Marianne Gretteberg Engedal.
Foto: Bonnier Carlsen
Martina Montelius.
Foto: Niklas Hellgren
Samtal över middagen i tjuvhemmet.
Foto: Illustration Marianne Gretteberg Engedal
Semesterdrömmar i lekparken.
Foto: Illustration Marianne Gretteberg Engedal.

I en ny norsk bilderbok gör barnet uppror mot trycket från familjen.

Martina Montelius läser en rövarhistoria om att bestämma över sitt öde.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

RECENSION. En av barndomens viktigaste, och ofta svåraste, insikter är att man faktiskt inte måste göra samma saker som sin familj. Man måste inte ens likna dem. I Marianne Gretteberg Engedals prisbelönta och från norska nyöversatta ”Korvtjuven” lever lille Kjell i en familj av idel tjuvar. Precis som Ronja Rövardotter vill Kjell inte vara tjuv. I början har han bara inte lust, men när han tvingas stjäla från en bortrest skolkompis djupnar problemet; att gå in i ett annat barns rum, ett barn som han känner och gillar, och sno bland annat en tavla med korvmotiv – nej, där går Kjells gräns. 

”Korvtjuven”.

Gretteberg Engedal står för både text och illustrationer, och det är teckningarna som är bokens själ. Hela tjuvfamiljen är iförd klassiskt randiga fångdräkter – även bebisen och katten, samt min personliga favorit: storebröderna som består av två huvuden på en kropp. 

Den underliggande, existentiella diskussionen är enkel och komplicerad på samma gång; familjen stjäl för att de inte har några pengar. Och föds man in i denna familj blir man en tjuv. Så är det bara. Men när Kjell natten efter inbrottet hos kompisen rids av samvetsförebråelser bestämmer han sig för att gå och lämna tillbaka korvtavlan. 

På väg genom skogen möter han en grupp människor som inte heller gillar sina livsuppgifter. De har helt sonika flytt till skogs, för att slippa sitt kneg som busschaufför, kock eller trollkarl. Myteri! För vår unge protagonist går det upp en talgdank. När den besvikna familjen nästa dag ger Kjell sparken som tjuv bygger han bokstavligen upp en arbetsförmedling tillsammans med kompisarna. Han vill att fler ska få möjlighet att vrida vapnen ur händerna på sina inbillade öden. 

Detta må låta som ett hurtigt budskap, men berättelsens form gör den i stället till en fullständigt originell gatukorsning mellan socialrealism, visuell skrattfest och gammal hederlig rövarhistoria. 

...varje omläsning bjuder på nya detaljer att peka på och grunna kring.

Det yttersta budskapet handlar förstås om självbestämmanderätt, men med familjens överbelamrade lägenhet, komplett med purkna familjemedlemmar, en gigantisk korv samt en stulen toalettstol hemburen i skydd av mörkret, rensas all förnumstighet effektivt bort till förmån för det viktigaste i en barnbok: ohöljd berättarglädje. I ”Korvtjuven” får läsarskaran tänka och känna fritt, så kort i rocken den är, och varje omläsning bjuder på nya detaljer att peka på och grunna kring. 

Att läsa en bok är att upptäcka livet, och även för en till åren kommen litteraturkritiker som undertecknad ger just den här boken, i allt sitt skumrask, en livslust som inte står förälskelsen långt efter. 


Bilderbok

KORVTJUVEN

Text och illustration Marianne Gretteberg Engedal

Översättning Hanna Hellquist

Ålder 3-6 år

Bonnier Carlsen


Martina Montelius är författare, dramatiker och kritiker på Expressens kultursida. Hon gör även podcasten Lunch med Montelius.



Lyssna på ”Lunch med Montelius”

https://embed.radioplay.io?id=78147&country_iso=se

En omtalad podd från Expressen Kultur – som tar er med bakom kulisserna i kulturvärlden. Med två av kultursidans stjärnor: Martina Montelius, teaterdirektör och författare, och kritikern Gunilla Brodrej. Podden är en hyllning till alla kulturtanter där ute oavsett kön.