Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Obrottsligt lojalt när LasseMaja goes Dramaten

David Arnesen och Tiril Wishman Eeg-Henriksen som Lasse och Maja.Foto: Jenny Baumgartner.

LasseMajas detektivbyrå tar plats på Dramaten när Valleby gör en helgalen uppsättning av "Hamlet".

Jens Liljestrand ser en hantverksmässigt helgjuten men konstnärligt ointressant produktion.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

RECENSION | BARNTEATER. Jag ska erkänna att jag aldrig har varit jätteförtjust i böckerna om LasseMaja, Martin Widmarks och Helena Willis enormt framgångsrika serie som till dags dato även omfattar närmare 50 bilder- och pysselböcker, liksom ett antal filmer, datorspel, sällskapsspel, mobilspel, musikskivor och en julkalender i SVT.

Inget ont om de två kluriga deckarbarnen, men de oförargligt tokroliga gåtor som de ideligen lyckas knäcka avspeglar aldrig några högre litterära ambitioner hos upphovsmännen. Berättarschemat är repetitivt och intrigerna skulle kunna vara skrivna i ett Excelformulär.

Det som dock imponerar är hur konsekvent Widmark och Willis driver en estetik som skoningslöst karikerar vuxenvärlden. Deras Valleby är befolkat av män och kvinnor som alltid är för tjocka eller för magra, alltid utrustade med rynkor, bilringar, påsiga kinder och för stora öron, vardagstöntar och småstadsclowner med skrynkliga kläder och panik i blicken.

 

LÄS MER – Martina Montelius om "LasseMajas teaterbok" 

Varje tuschstreck återskapas

När nu Dramaten med regi och manus av Jonna Nordenskiöld sätter upp ”LasseMaja och Hamletmysteriet” är det med en hängiven kärlek till just denna estetik. Willis har själv skapat kostymer som exakt återskapar varje tuschstreck i hennes illustrationer, från Barbro Palms (Hulda Lind Jóhansdóttirs) grällt blålilafärgade hår och Dino Paninis (Eric Sterns) illasittande kostym till Prästens (David Books) spretande hårtestar. Ateljéarbetet vittnar om en påkostad satsning, vilket även går igen i de tajta och medryckande sångnumren – särskilt briljerar titelduon Lasse (David Arnesen) och Maja (Tiril Wishman Eeg-Henriksen) i sitt paradnummer innan paus.

Hulda Lind Jóhannsdóttir, Kalle Westerdahl, Jennie Silfverhjelm, David Book, Eric Stern, David Arnesen och Tiril Wishman Eeg-Henriksen.Foto: Jenny Baumgartner

För ögat och örat är detta alltså en hantverksmässigt helgjuten barnföreställning med härlig publikkontakt, som för en kväll förflyttar oss till backstage i teatern i Valleby, där en ensemble av oglamorösa men fåfänga vuxna ska sätta upp "Hamlet".

Konstnärligt ointressant

Men så var det det där med storyn. Även här är Nordenskiöld obrottsligt trogen originalet – tyvärr, får man säga. Historien om den stulna kungakronan och de två detektivernas jakt på skurken är typisk för LasseMaja-formeln, och det är för mig en besvikelse. Nordenskiöld har med en fiffig blinkning åt Shakespeare slängt in en pjäs-i-pjäsen, men i övrigt känns föreställningen mekanisk, trots de ovan nämnda kvaliteterna.

"LasseMaja och Hamletmysteriet" blir helt enkelt konstnärligt ointressant när regissören inte adderar något nytt till ett redan väl mjölkat koncept, och jag ifrågasätter det rimliga i att nationalscenens resurser läggs på en produktion som känns mer franchise än självständig teater.

 

BARNTEATER

LASSEMAJA OCH HAMLETMYSTERIET

Av Jonna Nordenskiöld (manus och regi) i samarbete med Martin Widmark

Dramaten

Ålder 6+

Jens Liljestrand är biträdande kulturchef på Expressen. Han är aktuell med boken "Mannen i skogen. En biografi över Vilhelm Moberg".