Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Manne af Klintberg har rikets bästa publikkontakt

Ur ”Lille store Chagall”.
Foto: Foto: Håkan Jelk
Dockor och scenografi Annika Arnell.
Foto: Foto: Håkan Jelk

Manne af Klintberg skildrar Chagalls liv och konst för barn.

Margareta Sörenson ser honom lyckas – med clownen bakom örat.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

RECENSION. De små grå husen i Vitebsk trycker sig mot varandra. Ovanför svävar morfar, geten, tuppen. ”Lille store Chagall” och hans värld är välbekant för de vuxna i publiken, för barnen öppnar bilderna stora famnen. 

Lysande grundfärger, sakliga, glada fast vemodiga på samma gång, ramar de in den lilla spelplatsen på biblioteket i Kista. Husen som lutar sig mot varandra vilar på en trave resväskor, som berättar mer om påtvingade uppbrott och flykt än många ord. 

https://youtu.be/wBrdgVq7S2g

Manne af Klintberg är för de flesta känd som Clownen Manne; här spelar han Marc Chagall, men clownen bakom örat är inte så fel. I lätta anslag skildras Chagalls liv och konst och där tar cirkusens färger och språk stor plats och kan ses som en estetisk nyckel. Med Annika Arnell och Ingalill Ellung är han inbäddad i lång erfarenhet av dockteater. 

Chagalls barn- och ungdom i judisk miljö låg i Vitryssland. Han och hans vackra Bella måste till slut fly undan antisemitismen. Ordet ”judisk” nämns inte i pjäsen men i publiksamtalet efteråt understryks att också i dag flyr människor som stöts ut av den ena eller andra anledningen. 

Bella.
Foto: Håkan Jelk

Miriam Oldenburg på dragspel gör denna produktion till ett musikburet allkonstverk i centraleuropeisk tradition. Manne af Klintberg gör en vuxen Chagall i dialog med dockan-barnet Mojsje, bland palett, tupp och den älskade hustrun Bella. Inte det kända porträttet med vit krage, utan som en kärlekens madonna i glödande rött, både som docka och som bild. 

Annika Arnells chagallska bilder fångar det naiva, det koloristiska och det berättande som de återskapar. Manne af Klintberg har rikets bästa publikkontakt, tappas någon tråd plockar han oberörd upp den och lindar vidare.

...trösterik i den tid då flyktingar går under instängda vid gränsen...

Från fattiga judiska kvarter till berömmelse och rikedom; Marc Chagalls liv genom revolution, pogrom och flykt är som en saga. Som berättelse av diskriminering och utstötning är den trösterik i den tid då flyktingar går under instängda vid gränsen till det land som såg honom födas. 

Just så som man gärna berättar för barnen: fantasifullt, sant, men inte utan hopp. 


Teater

LILLE STORE CHAGALL

Av Ingalill Ellung (regi och manus)

Medverkande: Annika Arnell, dockspel, Manne af Klintberg, skådespeleri, Miriam Oldenburg, dragspel och piano

Dockor och scenografi Annika Arnell

Musiker Miriam Oldenburg

Ljusdesign Kundali Löfstrand

Teknik, film, projektioner, redigering Håkan Jelk

Foto Håkan Jelk

Fiolinslag Semmy Stahlhammer

Produktion Arnell Scenkonst & Ellung Teater, turné i samarbete med Länsmusiken i Stockholm och Musikverket

Ålder 4+


Margareta Sörenson är kritiker på Expressen Kultur.

”SD säger ‘vi menar ju så klart inte dig’”

KULTURKRIGET. Jens Liljestrand möter Mustafa Panshiri, tidigare polis och numera föreläsare och debattör i integrationsfrågor, i ett samtal om boken ”7 råd till Mustafa”.

Lunch med Montelius: ”Utseendet”

https://embed.radioplay.io?id=100307&country_iso=se

Ann Heberlein har fel – åldrande ger frihet. Brodrej och Montelius går till botten med de intellektuella snyggingarnas vittnesmål.