Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Läskig högläsning perfekt för läslovet

Ur ”Knäckarbanketten”.Foto: Illustration Emil Maxén. Bilden är beskuren.
Ur ”Knäckarbanketten”.Foto: Illustration Emil Maxén.

Sara Bergmark Elfgren nya bilderbok kallas barockfantasy.

Hanna Höglund ser barn och odjur vända maktstrukturerna på ända i ”Knäckarbanketten”.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

RECENSION. Med tecknaren och författaren Johan Egerkrans i spetsen har uppsvinget för nordisk folklore skapat en ny vurm för mylingar och John Bauerska skogstroll i den svenska barnlitteraturen. 

Sara Bergmark Elfgren och Emil Maxéns ”Knäckarbanketten” surfar på den vågen men med en barockt allegorisk skruv som andas ”Historieätarna”. Det här är högläsning som passar perfekt för ett lagom läskigt – och ibland mer än så - läslov. 

I staden som de hatiska tvillinghertigarna Ludbert och Odert delat mellan sig vankas en tredagars frossarbankett som ska bräcka alla andra banketter. 

Här äts tupphuvuden och spys körsbärskärnor och has tandvärk och äts lite till. 

Mitt i alltihop sitter hertigdottern Ottilia och äcklas – en stormaktstidens Greta Thunberg som äter morötter i ren protest. Bokens civilisationskritiska röst i ett nötskal.

Ottilia i ”Knäckarbanketten”.Foto: Illustration Emil Maxén.

Ottilia är en förkämpe för de fattigas rätt. Bergmark Elfgren smyger också in feministiskt republikanska tankar i detta Hamletlika hertigdöme och låter Ottilia rädda livet på bokens andra huvudperson, den hunsade, godhjärtade köksgossen Amund. 

”Knäckarbanketten” är en råbarkad historia som inte hör till Bergmark Elfgrens mest eleganta – bara i år har denna superproduktiva författare och dramatiker hunnit med två pjäspremiärer, en serieroman och en bilderbok och ännu mer därtill, så det är klart att man jämför. 

Ottilia är en förkämpe för de fattigas rätt.

Även om hon glänser i detaljerna. Emil Maxén är en mer statisk bildberättare än de tecknare som Bergmark Elfgren annars samarbetar med. Det vill aldrig riktigt lossna trots att deras barocka sagovärld bjuder på obegränsade möjligheter. Jag saknar Maria Frölichs parallellhandlingar från ”Just nu har vi varandra”-bilderböckerna. Jag saknar Karl Johnssons episka asagudsaction i vuxenserien ”Vei”. 

Men ”Knäckarbankettens” jublande slutscenen när alla monstren och freaksen strömmar in i staden kommer jag sent att glömma. Här vänder barnen och odjuren alla maktstrukturer på ända, och gör allt så oändligt mycket bättre. 

Bilderbok

Sara Bergmark Elfgren

Illustrationer Emil Maxén

Knäckarbanketten

Rabén & Sjögren

Ålder 6 +

Hanna Höglund är kritiker på Expressen Kultur.

Lars Lerin om sin första barnbok ”Trollet är inte hemma”:

 I tv-spelaren ovan visas en intervju från Bokmässan i Göteborg tidigare i höst där Lars Lerin berättar om sin första bilderbok för barn. Moderator: Gunilla Brodrej