Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Stora klassiker som passar i barnstorlek

Ur "Titta Hamlet". Illustration: Anna Höglund.
Siri Hamari som Strindberg. Foto: Elisabeth Ohlsson Wallin

Nu finns både Strindbergs "Inferno" och Shakespeares "Hamlet" för barn.

Maria Edström ser två ikoniska verk bestå klassikertestet.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

TEATER | PEKBOK | RECENSION. Klassikertestet lyder: Sänk ner verket i ett bad av andra formspråk och genrer, populärkultur, barnkultur, reducering och vulgarisering. Sprattlar klassikern efter det: provsvar positivt! 

Nyss har till exempel August Strindbergs ”Inferno” gjorts som seriealbum av Fabian Göransson med lyckat resultat och på Strindbergs Intima teater i Stockholm har nu nya chefen Anna Pettersson, som nyss sjösatt en egensinnig ”Fadren”, gett sig på denna en av Strindbergs mest knepiga texter med sin självupplevda eller uppfunna galenkris – därom tvista de lärde. 

Siri Hamari i enda rollen

Pettersson har placerat den underbara Siri Hamari i enda rollen som en fräck och skojig Strindberg, hela tiden på franska – det språk Strindberg skrev ”Inferno” på. Här kryddas en brygd med cirkus, stumfilm, trolleri, estradörskonst och publikkontakt är bara förnamnet – gudskelov slapp undertecknad spela brevbärare för ingen säjer emot Hamadi! 

Tillsammans med Max Marklunds urvackra videoprojektioner, Gustave Lunds charmigt struttigt dramatiska musik formas alltihop till en scenisk skimrande liten pärla. Naturligtvis blir det en väldigt reducerad version, där August lämnad av fru och barn i Paris, gör sina kemiska experiment, skadar sina händer, vill få erkännande, hamnar på sjukhus och är rädd för allt underligt som hörs och kryper. 

August inte bara svekfull far

”Pappa!” hörs ett barn ibland ropa och här blir August, inte bara en svekfull far utan också själv ett övergivet barn. Min enda invändning är egentligen de partier ur Strindbergs text som framförs av Hamadis inspelade röst; det är ett svårt språk för fyra till sex-åringar och ärligt talat inte ens för oss vuxna som läst ”Inferno” ger det så mycket. Kanske bara några ”stumfilmsskyltar” då och då hade fyllt samma funktion? Ju barnsligare, ju bättre också för oss vuxna faktiskt.

Det credot tar jag med mig vid läsningen av Barbro Lindgrens och Anna Höglunds nya pekbok för vuxna ”Titta Hamlet” – där Lindgrens pekbokskoncept fått nytt liv. Lindgrens och Eva Erikssons pekböcker om bebisen Max, slutade i min dotters barndom som en liten kärleks-massakrerad hög - nerspillda, tummade, sönderälskade. Och för ett par år sen kom ”Titta Max grav” – Max blir vuxen och banktjänsteman och den bokens Beckett-ton pekade mot de riktiga klassikerna. Nya boken är också precis det som baksidestexten utlovar: ”Shakespeares mest kända drama – nu som pekbok!”.

Hamlet som harpalt

Vilken högtidsstund! Höglunds underbara bilder är sirligt dova, månen lyser bakom bleka skyar och slottets murar ruvar kalla. Hamlet, en liten harpalt klädd i blått med lilla prins-kronan på sned och med väskan på marken är nyss hemkommen från Wittenberg. 

"Titta Hamlet. Hamlet inte glad” lyder de två inledande rörande raderna.

Och allt är så vackert: Ofelia är en söt liten räv i röd klänning, Hamlets pappas vålnad lik en grå säck med kungakrona. Lika vackra är dramats emblematiska symboler – blommorna och vattnet, gravarna och dödskallarna.

Lik isländska sagor

Den lakoniska texten är både precis och komisk i sin korthuggenhet, ”Hamlet svärdar skumma pappan” – mer lik isländska sagor än gamle Wills målande och ordrika blankvers.

Själva läsarten rimmar väl med nutida tolkningar, nämligen den om en dysfunktionell familj där Hamlets känslor kommer i kläm. Precis som i de flesta moderna teateruppsättningar bortser man från inramningen – en värld i krig – och skippar slutet där den norske kungen Fortinbras dundrar in i slottet bland alla döda. 

Men Fortinbras hade suttit fint med sitt, ungefär: "Men hallå! Oj. Det här får vi styra upp!".

 

Teater och Pekbok

 

INFERNO 

Av August Strindberg

Regi och koncept Anna Pettersson

Strindbergs Intima teater i Stockholm

Ålder 6-10 år

 

TITTA HAMLET

Barbro Lindgren text efter William Shakespeare

Anna Höglund bild

Karneval förlag 

Maria Edström är kritiker på Expressens kultursida.

 

LÄS MER – Gunilla Brodrej om Anna Höglunds "Mina och Kåge" 

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!