Ur "Titta Hamlet". Illustration: Anna Höglund.Ur "Titta Hamlet". Illustration: Anna Höglund.
Ur "Titta Hamlet". Illustration: Anna Höglund.
Siri Hamari som Strindberg. Foto: Elisabeth Ohlsson WallinSiri Hamari som Strindberg. Foto: Elisabeth Ohlsson Wallin
Siri Hamari som Strindberg. Foto: Elisabeth Ohlsson Wallin

Stora klassiker som passar i barnstorlek

Publicerad

Nu finns både Strindbergs "Inferno" och Shakespeares "Hamlet" för barn.

Maria Edström ser två ikoniska verk bestå klassikertestet.

TEATER | PEKBOK | RECENSION. Klassikertestet lyder: Sänk ner verket i ett bad av andra formspråk och genrer, populärkultur, barnkultur, reducering och vulgarisering. Sprattlar klassikern efter det: provsvar positivt! 

Nyss har till exempel August Strindbergs ”Inferno” gjorts som seriealbum av Fabian Göransson med lyckat resultat och på Strindbergs Intima teater i Stockholm har nu nya chefen Anna Pettersson, som nyss sjösatt en egensinnig ”Fadren”, gett sig på denna en av Strindbergs mest knepiga texter med sin självupplevda eller uppfunna galenkris – därom tvista de lärde. 

Siri Hamari i enda rollen

Pettersson har placerat den underbara Siri Hamari i enda rollen som en fräck och skojig Strindberg, hela tiden på franska – det språk Strindberg skrev ”Inferno” på. Här kryddas en brygd med cirkus, stumfilm, trolleri, estradörskonst och publikkontakt är bara förnamnet – gudskelov slapp undertecknad spela brevbärare för ingen säjer emot Hamadi! 

Tillsammans med Max Marklunds urvackra videoprojektioner, Gustave Lunds charmigt struttigt dramatiska musik formas alltihop till en scenisk skimrande liten pärla. Naturligtvis blir det en väldigt reducerad version, där August lämnad av fru och barn i Paris, gör sina kemiska experiment, skadar sina händer, vill få erkännande, hamnar på sjukhus och är rädd för allt underligt som hörs och kryper. 

August inte bara svekfull far

”Pappa!” hörs ett barn ibland ropa och här blir August, inte bara en svekfull far utan också själv ett övergivet barn. Min enda invändning är egentligen de partier ur Strindbergs text som framförs av Hamadis inspelade röst; det är ett svårt språk för fyra till sex-åringar och ärligt talat inte ens för oss vuxna som läst ”Inferno” ger det så mycket. Kanske bara några ”stumfilmsskyltar” då och då hade fyllt samma funktion? Ju barnsligare, ju bättre också för oss vuxna faktiskt.

Det credot tar jag med mig vid läsningen av Barbro Lindgrens och Anna Höglunds nya pekbok för vuxna ”Titta Hamlet” – där Lindgrens pekbokskoncept fått nytt liv. Lindgrens och Eva Erikssons pekböcker om bebisen Max, slutade i min dotters barndom som en liten kärleks-massakrerad hög - nerspillda, tummade, sönderälskade. Och för ett par år sen kom ”Titta Max grav” – Max blir vuxen och banktjänsteman och den bokens Beckett-ton pekade mot de riktiga klassikerna. Nya boken är också precis det som baksidestexten utlovar: ”Shakespeares mest kända drama – nu som pekbok!”.

Hamlet som harpalt

Vilken högtidsstund! Höglunds underbara bilder är sirligt dova, månen lyser bakom bleka skyar och slottets murar ruvar kalla. Hamlet, en liten harpalt klädd i blått med lilla prins-kronan på sned och med väskan på marken är nyss hemkommen från Wittenberg. 

"Titta Hamlet. Hamlet inte glad” lyder de två inledande rörande raderna.

Och allt är så vackert: Ofelia är en söt liten räv i röd klänning, Hamlets pappas vålnad lik en grå säck med kungakrona. Lika vackra är dramats emblematiska symboler – blommorna och vattnet, gravarna och dödskallarna.

Lik isländska sagor

Den lakoniska texten är både precis och komisk i sin korthuggenhet, ”Hamlet svärdar skumma pappan” – mer lik isländska sagor än gamle Wills målande och ordrika blankvers.

Själva läsarten rimmar väl med nutida tolkningar, nämligen den om en dysfunktionell familj där Hamlets känslor kommer i kläm. Precis som i de flesta moderna teateruppsättningar bortser man från inramningen – en värld i krig – och skippar slutet där den norske kungen Fortinbras dundrar in i slottet bland alla döda. 

Men Fortinbras hade suttit fint med sitt, ungefär: "Men hallå! Oj. Det här får vi styra upp!".

 

Teater och Pekbok

 

INFERNO 

Av August Strindberg

Regi och koncept Anna Pettersson

Strindbergs Intima teater i Stockholm

Ålder 6-10 år

 

TITTA HAMLET

Barbro Lindgren text efter William Shakespeare

Anna Höglund bild

Karneval förlag 

Maria Edström är kritiker på Expressens kultursida.

 

LÄS MER – Gunilla Brodrej om Anna Höglunds "Mina och Kåge" 

Relaterade ämnen
Maria Edström
Maria Edström
Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag