Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Ingen fångar gymnasister så precist som hon

Sara Bergmark Elfgren fotograferad på Norra Latin. Foto: HENRIC LINDSTEN
"Norra Latin" är Sara Bergmark Elfgrens första roman på egen hand. Foto: Henric Lindsten.
Nina Zanjani läser ljudboken "Norra Latin" . Foto: JULIA DANSARIE
STIG JÄRREL OCH ALF KJELLIN I DEN SVENSKA FILMEN " HETS " FRÅN 1944. Foto: FILMBOLAG
Bergmark Elfgren tillsammans med den lysande ensemblen i "De dödas röster". Foto: SR

 

Den här berättelsen behöver egentligen inte magin för att lyfta.

Gunilla Brodrej läser Sara Bergmark Elfgrens första egna roman.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tamar flyttar ensam från Östersund till Stockholm med sina febriga skådespelardrömmar. Men det är svårt att bli accepterad av de teater-esteterna på Norra Latin där flera redan tillhör en elit med skådespelande föräldrar. Somliga har redan en karriär som barnskådespelare bakom sig. 

Förväntningarna är höga på "Norra Latin", Sara Bergmark Elfgrens första roman på egen hand efter "Engelsforstrilogin", inte bara för att jag själv gick på Norra Latin en gång i tiden, utan för att hon är spöklikt skicklig på att skriva om tonåringar. 

Hon gör det så väl att man börjar tro att det går att följa dem på Instagram. Bemästrar de till synes ovidkommande detaljerna. Hur kolsyran låter i ett glas med Coca-Cola. En doft, en gest. Hennes språk är precist och detaljerat utan att vara överlastat. De engelska begreppen singlar sömlöst in på rätt plats. Samtidigt är hon försiktig med tidsmarkörer, så att boken inte riskerar att surna om några år. 

Prins Eugen

Miljön är den anrika skolan på Drottninggatan mitt i city. Det var förresten här skolscenerna i "Hets" spelades in, med Stig Järrel som den sadistiske latinläraren Caligula. Men här finns också Prins Eugens nationalromantiska väggmålningar och de märkliga samlingarna med döda djur i formalin. I verkligheten har Norra Latin dessvärre sedan länge formats om till konferenscenter där kostymnissar lyssnar med ena örat på nån dragning innan det är dags för fingermat i någon av ljusgårdarna. Inga ungdomar i fikets nersuttna möbler, ingen uppsatsskrivning i aulan. Istället Cloettas årsstämma. Det är fint att Bergmark Elfgren skriver kontrafaktiskt, som om den transformationen aldrig skedde.

 

LÄS MER – Hanna Höglund läser "Vei. Bok 1" av Sara Bergmark Elfgren

 

Hon beskriver undervisningen och konkurrensen på ett estetprogram som om det var självupplevt. Pennalismen från pojkläroverkstiden tycks sitta kvar i väggarna. En teaterlärare lever ut sin manliga geni-dröm genom att vara onödigt hård och karismatisk på den redan utfrysta Tamars bekostnad. Bokens bästa ögonblick [spoiler alert] är när hon äntligen får nog och sätter honom på plats. 

Den mörka sidan

Shakespeares komedi ”En midsommarnattsdröm” har en särskild betydelse för berättelsen med en gäckande Puck i centrum. För ingen Bergmark Elfgren utan den mörka sidan. Och jag får säga att hon är uppfinningsrik. Men jag kan ändå inte låta bli att dra på munnen inför den konstruerade historien om en gammal elev, Erling Jensen och en demon som bor i en mask. Interaktionerna mellan människor och spöken. Meddelanden, viskningar och tecken. Besvärjelser och böner. Sorry, men jag köper det inte.

I alla fall inte som jag köpte hennes poddradioserie i åtta delar ”De dödas röster” (SR Play) förra året. En fullkomligt gastkramande thriller i åtta delar regisserad av Mattias J. Skoglund och ett gäng lysande skådespelare med Sanna Sundqvist i huvudrollen som kamraten som gör en dokumentär om mordet på sin bästa vän. Även där är ett gäng gymnasister i centrum för berättelsen. 

Nina Zanjani

”Norra Latin” börjar med blåljus, ambulans och en chockad Clea. Någonting hemskt och oförklarligt har skett och man får läsa hela boken för att få veta vad det är, och det gör man alltså gärna eftersom hon skriver så bra. (Nina Zanjani läser den för övrigt utmärkt i ljudboken, liksom tonårsdystert.) 

Men för min del hade Bergmark Elfgren gärna fått låta bli några av de övernaturliga spåren, eller bara antytt dem lite vagt. Vilket kanske är en tråkig sak att skriva om fantasy. Saken är den att jag är säker på att hon kan skapa stor litterär spänning och stämning ändå. Nästa gång önskar jag att hon kastar sin masterplan i brasan och bara låter tankarna gå.

 

Roman

Sara Bergmark Elfgren

Norra Latin

Rabén och Sjögren

578 s.

Gunilla Brodrej är ungkulturredaktör och kritiker på Expressen Kultur.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!