Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Hyggliga, utsatta och missförstådda

Acaymo Luis Valdes, Dag Andersson, Rita Lemivaara och Francoise Fournier i "Som man sår". Foto: SARA P BORGSTRÖM
Erik Linghede, Arman Fanni, Dag Andersson, Anders Johannisson och Richard Sseruwagi i "Som man sår". Foto: SARA P BORGSTRÖM
Anders Johannisson, Richard Sseruwagi och Rita Lemivaara i "Som man sår". Foto: SARA P BORGSTRÖM
Arman Fanni och Rita Lemivaara i "Som man sår". Foto: SARA P BORGSTRÖM
Erik Linghede, Arman Fanni, Anders Johannisson, Acaymo Luis Valdes, Rita Lemivaara, Richard Sseruwagi,Francoise Fournier och Dag Andersson i "Som man sår". Foto: SARA P BORGSTRÖM
Foto: MIKAEL SJÖBERG

Unga Klara gestaltar manliga dygder och brister.

Margareta Sörenson ser en berättelse som förtjänar att upprepas.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

RECENSION | TEATER. De allra flesta män varken slåss, våldtar eller mördar. Men unga killar är de som använder mest våld i vårt samhälle och så gott som alla sexbrott begås av män. Skillnaden mellan fenomenet Mannen med stort M och männen i gemen är himmelsvid. Ändå ingår individer i en kulturell och politisk struktur, som inte kan viftas bort. 

Tiden efter Osten

Unga Klara, med ny status som nationalscen för barn och ungdom, har i sin post-Osten-tid velat gå vidare med att göra könsroller, identiteter och könsmaktordning synlig på teatern. I pjäsen ”Girls make you blush” häromåret inventerades flickorna och deras kroppar med dansteater. Också ”Som man sår” har regisserats av Gustaf Deinoff och koreograferats av Mari Carrasco, och här har dansen fått mer idémässigt bärande funktion.

Åtta mansroller tar tag i ”inte-alla-män”-diskussionen och bildsätter den med sex män och två kvinnor på scenen. Chefen, professorn, studenten, författaren, generalen, gitarristen, maken och (den manlige) feministen – hyggliga typer allihop, som känner sig ensamma, utsatta och missförstådda. Men som i ett trängt läge blickar bakåt och gör vad män brukat göra. Byn blir bombad, flickan blir våldtagen. 

Ingenting som sägs här är nytt. Inte det minsta. Jag väntar mig lite mer av Unga Klara när det gäller djärvhet, men visst, detta behöver sägas om och om igen. På nya sätt, på gamla vis, på andra vis. Bäst blir spelet på den runda, röda mattan när två små pojkar i 30-tals-kläder stegar över scenen, den lilla med en plåthink i handen. 

Manliga dygder

Något i deras högtidliga uppenbarelse höjer och vidgar, leder tankarna till krigen, flyktingarna, hungern – offren för manliga dygder som makt, styrka, beslutsamhet.  Den där plåthinken; hoppet att hitta något att äta.

Carrascos koreografi drar som vindar genom ensemblen och visar bättre än orden  hur alla dras in i strömmar som är dem övermäktiga. Fotfäste saknas. 

 

Teater

Som man sår

Av Kristian Hallberg

Regi Gustav Deinoff

Unga Klara, Stockholm

Speltid 2 t.

Margareta Sörenson är kritiker på Expressens kultursida.

 

LÄS MER – Gunilla Brodrej om "Alltet" på Unga Klara 

 

LÄS MER – Margareta Sörenson om "Flygräddare" på Unga Klara 

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!