Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Fantasifullt och filosofiskt för alla åldrar

VACKERT OCH GÅTFULLT. Men Susso och Höglund förskönar inte.
Anna Höglund. Foto: STEFAN TELL
Eva Susso. Foto: OLA KJELBYE

Skönt men utan försköning när filosofiska tankar och fenomenala bilder ryms i en ny bilderbok.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

”Alla frågar sig varför” av Eva Susso och Anna Höglund är ett konstverk för barn från sex år. 

Ämnet? Döden, kärleken, mänsklighetens mörker. Och lyckan som plötsligt kan komma till en på en helt vanlig skogspromenad. 

"Alla frågar sig varför".

Höglunds fotografiskt förhöjda helsidesillustrationer är besläktade med de existentiella gnagarna i hennes tonårsbilderbok ”Om detta talar man endast med kaniner” från 2013. Hur hon har kunnat fånga något så pretentiöst som ”filosofiska ansiktsuttryck” hos bokens funderande, fiktiva barn utan att vare sig romantisera dem eller kränka deras integritetszon är en närmast fenomenologisk gåta. Men det har hon. 

Ömsinta nedslag i idéhistorien

Genom bilderna, Sussos betraktelser och citat från en lika självklar som okommenterad blandning av kvinnliga och manliga filosofer gör man nedslag i västerländsk idéhistoria på det mest ömsint humana vis. 

LÄS MER: SVT:s bokklubb glömmer bort barnen 

I mininoveller med barn i huvudrollen behandlas de eviga frågorna ”Vem är jag?” ”Varför dör man?” ”Vem är ond?”. Jag älskar att Höglund har gjort huvuddjur av filosoferna – Jean-Paul Sartre dyker upp som talande, pimpelfiskad gädda. Såklart!

Betydligt otäckare underton har avsnittet om mobbning ur mobbarens perspektiv där Höglund tecknar en liten blond tjej (om hon är mobbaren eller den mobbade är oklart) som står framför ett raserat hus i sällskap av den filosofiska ugglegestalten och Hannah ”den banala ondskan” Arendt

Judinnan och nazisten

Kanske har det varit en tanke att placera judinnan Arendt direkt efter uppslaget där hennes lärare, älskare och nazisten Martin Heidegger i form av en tjock brunråtta diskuterar jagets ”att-varo” med en flicka bland tallarna i en miljö som liknar Hammarbyhöjden i södra Stockholm – även om Heideggers politiska affiliationer inte nämns i den här boken. Där går väl något slags komplikationsgräns även för vad Susso och Höglund mäktar med att berätta om för en så ung läsekrets. 

Fokus får i stället ligga på vad som förenar mänskligheten mer än söndrar. Att jagets fångenskap bara kan brytas om man öppnar sig för omvärlden, till exempel. Sista delen i boken tillägnas den litauiske filosofen Emmanuel Lévinas och hans teorier om det nödvändiga i att mötas ansikte mot ansikte. Allt sett genom ögonen på en liten kille som vågar säga hej till det okända när han får en ny skolkompis som inte liknar de andra.

LÄS MER: 70-tal utan pekpinnar 

Susso och Höglund förskönar inte. Men bland bildernas höghusbarn uppnår de en medmänsklig utopi som mer handlar om reflektion än aktion. Det är storartad barnlitteratur som har potential att öppna för filosofiska samtal i varje kärnfamilj, stjärnfamilj och förskoleklass. 

Jag tror att vi redan kan ha en av årets bästa böcker här.

 

BILDERBOK

EVA SUSSO och ANNA HÖGLUND

Alla frågar sig varför

Lilla Piratförlaget

Ålder: 6+

 

Hanna Höglund är kritiker på Expressens kultursida.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!