Eric Stern, Sanna Sundqvist och David Wiberg. Foto: Foto Kristian Bengtsson.Eric Stern, Sanna Sundqvist och David Wiberg. Foto: Foto Kristian Bengtsson.
Eric Stern, Sanna Sundqvist och David Wiberg.  Foto: Foto Kristian Bengtsson.
Eric Stern, Sanna Sundqvist i Unga Dramatens "Här kommer alla känslorna på en och samma gång". Foto: Foto Kristian Bengtsson.Eric Stern, Sanna Sundqvist i Unga Dramatens "Här kommer alla känslorna på en och samma gång". Foto: Foto Kristian Bengtsson.
Eric Stern, Sanna Sundqvist i Unga Dramatens "Här kommer alla känslorna på en och samma gång".  Foto: Foto Kristian Bengtsson.
Sanna Sundqvist i Unga Dramatens "Här kommer alla känslorna på en och samma gång". Foto: Foto Kristian Bengtsson.Sanna Sundqvist i Unga Dramatens "Här kommer alla känslorna på en och samma gång". Foto: Foto Kristian Bengtsson.
Sanna Sundqvist i Unga Dramatens "Här kommer alla känslorna på en och samma gång".  Foto: Foto Kristian Bengtsson.

Fångar i språkets våld

Publicerad

David Wibergs nya pjäs är en satir om vår tids fokusering på "berättelsen". Maria Edström har roligt åt alla formgrepp och floskler på Unga Dramaten.

Det bästa narrativet är det självupplevda. Om det inte är en känd persons narrativ förstås, som alltid är mer värt än en vanlig människas berättelse.

Ungefär så utmålar skådespelarna Eric Stern och Sanna Sundqvist ett slags grundregel för författaren David Wiberg som skrivit ”Här kommer alla känslorna på en och samma gång” och som sitter nertryckt mellan dem i en soffa på Lejonkulans scen på Dramaten. Huruvida han och de andra är sig själva i denna scen är oklart eller flytande. Det är som om vi hamnat i ett slags ”berättelsens” svarta hål, i ett språkets kaninhål och underland. Och där själva dramaturgin och rollfigurernas identitet hela tiden underminerar alla försök till just ett narrativ. Precis som Erika Magnussons scenografi av löst hopkomna möbler och stora gröna tygsjok blir ett slags fiktionens uppehållsrum. I vilket de tre på scenen med bravur fyrar av en och en halv timme språklig show, en ”rolig timme” med filosofisk skruv, ett slags hallucinatorisk fiktion där de alla skickligt glider ut och in i olika inkarnationer.

Stern och Sundqvist på Cirkus

Wiberg som den självmordsbenägne performance-artistern Eugene, den arga skåningen i hood-tröja eller den ständigt uppdykande och diffuse Göran Unger. Stern och Sundqvist som de superkända varianterna av sig själva som uppträder på Cirkus, som sjukhusclowner eller som skolteaterskådepelare som inte alls vill höra vad den utsatte eleven berättar. Det är mycket roligt och mycket kusligt och i ärlighetens namn, ibland lite på tomgång.   

 

LÄS MER – Amanda Svenssons ögon tåras av David Wibergs nya roman

 

Men det här sceniska utforskandet av hur alla dessa formgrepp och floskler används om oss och mot oss är inte bara uppiggande utan känns som en nödvändig motståndshandling i vår tids okritiska hyllande av "berättelsen".

Här går en i terapi där man gör en dokumentär om terapin och en pod om dokumentären och en konstinstallation av det och alla dessa lager på lager ger till slut ger ”en rating på 7,5 – vilket är jävligt bra”.

En dotter, Saga, figurerar; en flicka som har problem med sin aggressivitet. Hon är allas dotter, ibland den enes, ibland den andres och hon finns där som ett sår och en smärta. En smärta som lyckas undfly ”narrativet”, som är lika levande och vagt som de valhänta rörelser Stern gör när han med en ”gestaltning” ska utvärdera ”sin halvtimme”.

Multikonstnären David Wiberg

Det är en värld utan nåd som multikonstnären David Wiberg målar upp tillsammans med Lumors regissör Oskar Thunberg. Där språkets utövade våld värderar, banaliserar och förminskar oss.

På Lejonkulan blir till slut det oartikulerade skriket det enda möjliga. Och det är inte utan att man har lust att skrika med.

 

LÄS MER – Hanna Höglund om David Wibergs Anteckningar från ett källarhål 

 

Teater

Här kommer alla känslorna på en och samma gång

Av David Wiberg

Regi David Wiberg och Oskar Thunberg

Unga Dramaten/Lumor

Ålder Gymnasiet

Maria Edström är kritiker på Expressens kultursida.

Relaterade ämnen
Maria Edström
Maria Edström
Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag