Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Ett vältränat lyckokast på Unga Dramaten

Tanja Lorentzon och Hamidi Khemiri imponerar i "Kras". Foto: JENNY BAUMGARTNER / DRAMATEN
Margareta Sörenson är kritiker på Expressens kultursida. Foto: MIKAEL SJÖBERG

I Tilde Björfors föreställning "Kras" blir summan större än de enskilda delarna. 

Margareta Sörenson ser en poetisk teatercirkus för både själ och hjärta.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

TEATER | RECENSION. Ibland blir ett och ett märkligt nog tre. Skådespelare som närmar sig nycirkus visar sig bli något mer än ett möte mellan två traditioner, och mycket mer äventyrligt. Spännande som på cirkus – riskerna, modet, utmaningen. Och spännande i meningen att roller, konster och tankar krokar i varandra och oväntat drar i väg mot stjärnorna. 

Formatet är litet och fint: två skickliga aktörer på en liten scen. Tanja Lorentzon och Hamadi Khemiri skapar vant och träffsäkert miniroller för två vuxna barn i lektagen: de får de att se ut som att de gör det bara för att det är så kul. 

Cirkus Cirkör

En kaxig tjej som vill gunga högt, en liten kille som ordnar och fixar för omvärlden okända system. Det är roligt och nyfiket, och, simsalabim, är rollerna ombytta och flickan tvekar medan pojken djärvt klättrar på väggarna.

Tilde Björfors, vanligtvis Cirkus Cirkörs ledare och Sveriges nycirkusdrottning, har skapat det sinnrika och sinnliga verket ”Kras”. Krasande ömtåligt som kristallglasen som pojken ordnar i stjärnbilder, krasande farligt som glaskrosset den modiga flickan går på. 

Bland nycirkusfolket är Tilde Björfors ganska ensam om att framgångsrikt tvinna ihop cirkuskonster med teater, och senast till och med opera ("Satyagraha" för Folkoperan i Stockholm). 

 

LÄS MER – Martina Montelius: Att träffa Tilde Björfors är att befinna sig i en strålkastare av ren energi

Dramaten

Dramatens vältränade duo Lorentzon-Khemiri har försetts med inte alltför avancerade cirkuskonster, som knyter ihop barnens gungor, kurragömmalekar och magi med stjärnbilder och galaxer.

Den tudelade scenen i Tornrummet blir dubbelt så bra som den egentligen är i Fridjon Rafnssons kluriga scenografi. Utklädning, spökerier, luftakrobatik och balansakter studsar, som ofta hos Björfors, mellan att vara fiffiga metaforer och svettiga volter. Att kunna, att våga!  Och att våga säga nej om man inte vill. 

"Kras" är en rolig och spännande tankedikt; teatercirkus för både kropp och knopp. 

 

LÄS MER – Margareta Sörenson: Metoo gäller också dansens barn och unga

 

 

TEATER

KRAS 

Av Tilde Björfors

Unga Dramaten, Stockholm

Ålder 5+ 

 

Margareta Sörenson är kritiker och medarbetare på Expressens kultursidor.

Läs fler texter av Margareta Sörenson här.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!