Tanja Lorentzon och Hamidi Khemiri imponerar i "Kras". Foto: JENNY BAUMGARTNER / DRAMATENTanja Lorentzon och Hamidi Khemiri imponerar i "Kras". Foto: JENNY BAUMGARTNER / DRAMATEN
Tanja Lorentzon och Hamidi Khemiri imponerar i "Kras". Foto: JENNY BAUMGARTNER / DRAMATEN
Margareta Sörenson är kritiker på Expressens kultursida. Foto: MIKAEL SJÖBERGMargareta Sörenson är kritiker på Expressens kultursida. Foto: MIKAEL SJÖBERG
Margareta Sörenson är kritiker på Expressens kultursida. Foto: MIKAEL SJÖBERG

Ett vältränat lyckokast på Unga Dramaten

Publicerad

I Tilde Björfors föreställning "Kras" blir summan större än de enskilda delarna. 

Margareta Sörenson ser en poetisk teatercirkus för både själ och hjärta.

TEATER | RECENSION. Ibland blir ett och ett märkligt nog tre. Skådespelare som närmar sig nycirkus visar sig bli något mer än ett möte mellan två traditioner, och mycket mer äventyrligt. Spännande som på cirkus – riskerna, modet, utmaningen. Och spännande i meningen att roller, konster och tankar krokar i varandra och oväntat drar i väg mot stjärnorna. 

Formatet är litet och fint: två skickliga aktörer på en liten scen. Tanja Lorentzon och Hamadi Khemiri skapar vant och träffsäkert miniroller för två vuxna barn i lektagen: de får de att se ut som att de gör det bara för att det är så kul. 

Cirkus Cirkör

En kaxig tjej som vill gunga högt, en liten kille som ordnar och fixar för omvärlden okända system. Det är roligt och nyfiket, och, simsalabim, är rollerna ombytta och flickan tvekar medan pojken djärvt klättrar på väggarna.

Tilde Björfors, vanligtvis Cirkus Cirkörs ledare och Sveriges nycirkusdrottning, har skapat det sinnrika och sinnliga verket ”Kras”. Krasande ömtåligt som kristallglasen som pojken ordnar i stjärnbilder, krasande farligt som glaskrosset den modiga flickan går på. 

Bland nycirkusfolket är Tilde Björfors ganska ensam om att framgångsrikt tvinna ihop cirkuskonster med teater, och senast till och med opera ("Satyagraha" för Folkoperan i Stockholm). 

 

LÄS MER – Martina Montelius: Att träffa Tilde Björfors är att befinna sig i en strålkastare av ren energi

Dramaten

Dramatens vältränade duo Lorentzon-Khemiri har försetts med inte alltför avancerade cirkuskonster, som knyter ihop barnens gungor, kurragömmalekar och magi med stjärnbilder och galaxer.

Den tudelade scenen i Tornrummet blir dubbelt så bra som den egentligen är i Fridjon Rafnssons kluriga scenografi. Utklädning, spökerier, luftakrobatik och balansakter studsar, som ofta hos Björfors, mellan att vara fiffiga metaforer och svettiga volter. Att kunna, att våga!  Och att våga säga nej om man inte vill. 

"Kras" är en rolig och spännande tankedikt; teatercirkus för både kropp och knopp. 

 

LÄS MER – Margareta Sörenson: Metoo gäller också dansens barn och unga

 

 

TEATER

KRAS 

Av Tilde Björfors

Unga Dramaten, Stockholm

Ålder 5+ 

 

Margareta Sörenson är kritiker och medarbetare på Expressens kultursidor.

Läs fler texter av Margareta Sörenson här.

Relaterade ämnen
Margareta Sörenson
Margareta Sörenson
Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag