KONSERT | RECENSION. Åttondeklassare i huvtröjor rappar sina egna texter till Mozarts remixade rekviem. Det skulle kunna bli pajigt, men det här är nåt av det finaste jag upplevt i Stockholms konserthus. Skolelever som nyss repeterat färdigt och yrkesmusiker som övat ett helt liv. För att formulera sig lite högtidligt: det ofullkomligas plats i en perfekt värld. Lite liv in i det som ibland kan kännas dött.
Snygga arrangemang
Arrangemangen av pianisten Miki Kekenj är eleganta och medryckande. Han bygger beats från element som redan finns i Mozarts verk och i den latinska mässtexten. "Confu", "confu", "confu" från "Confutatis" till exempel. Det blir en rytm. "Rädd för tystnad/rädd för mörkret". Rappen med skolungdomarnas egna dikter läggs ovanpå de arrangerade avsnitten. Resten är original och alla satser är med.
Kungliga filharmonikerna spelar under ledning av Katarina Andreasson, en stor kör med gymnasister sjunger, fyra fullfjädrade solister uppträder i full gala och det hela är både rörande och berörande. De sjunger sitt bästa i sina bästa konsertkläder och det är så det måste vara. Kompromisslöst och på riktigt. Skolbarnen i publiken applåderar mellan varje sats. Snart gör jag det också. Klappar händerna och torkar tårarna. Konceptet kommer från Köln och det här är andra året det görs på Stockholms konserthus. Tanken är att unga ska möta Mozarts rekviem.
Förhöjd upplevelse
Jag sitter på första balkong med bra överblick över publiken som den här dagen bara består av högstadielever. Tänker att det är skönt att inte sitta bland dem, kan ju bli stök. Men jag misstar mig, det är ingen röra alls, det är helt lugnt. Fokuserat. Uppmärksamt. Utom när det kommer till Süssmayers satser, de där sista som lades till postumt. Givetvis blir det oroligt i bänkraderna då eftersom barn känner igen kvalitet. Så stryk Süssmayer! Här har man ju redan visat att det finns helt andra sätt att fullborda och till och med förhöja upplevelsen av Mozarts rekviem.
Skolkonserter
Mozart rekviem speak
Kungliga Filharmonikerna
Katarina Andreasson Dirigent
Kör med elever från Kungsholmens gymnasium/Stockholms Musikgymnasium NS3
Sofia Ågren Körinstudering
Blues rapp
Linn Segolson sång/rappcoach
Elin Skorup sopran
Maria Sanner alt
Mikael Stenbaek tenor
Lars Johansson Brissman bas
Högstadieelever från Kringlaskolan Södertälje
Miki Kekenj keyboard
Thilo Ehrhardt elbas
Achim Buschmann trummor
Stockholms konserthus, även torsdag kväll 18.00
Gunilla Brodrej är kritiker och redaktör på Expressens kultursida.