Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Dödsbra när barnen rappar till Mozarts dödsmässa

Elever från Kringlaskolan i Södertälje tillsammans med rapparna ADL (Adam Baptiste) och Blues (Raymond Peroti). Foto: Abram Viklund.
Katarina Andreasson och solisterna. Foto: Jan-Olav Wedin
Mikael Stenbaek, Johan Brissman, Maria Sanner och Elin Skorup. Foto: Jan-Olav Wedin
Höstadieelever från Kringlaskolan. Foto: Jan-Olav Wedin

Åttondeklassare från Södertälje ger en extra dimension åt Mozarts dödsmässa. 

Gunilla Brodrej hör en lyckad blandning av rap och rekviem.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

KONSERT | RECENSION. Åttondeklassare i huvtröjor rappar sina egna texter till Mozarts remixade rekviem. Det skulle kunna bli pajigt, men det här är nåt av det finaste jag upplevt i Stockholms konserthus. Skolelever som nyss repeterat färdigt och yrkesmusiker som övat ett helt liv. För att formulera sig lite högtidligt: det ofullkomligas plats i en perfekt värld. Lite liv in i det som ibland kan kännas dött.

Snygga arrangemang

Arrangemangen av pianisten Miki Kekenj är eleganta och medryckande. Han bygger beats från element som redan finns i Mozarts verk och i den latinska mässtexten. "Confu", "confu", "confu" från "Confutatis" till exempel. Det blir en rytm. "Rädd för tystnad/rädd för mörkret". Rappen med skolungdomarnas egna dikter läggs ovanpå de arrangerade avsnitten. Resten är original och alla satser är med.

 

 

Kungliga filharmonikerna spelar under ledning av Katarina Andreasson, en stor kör med gymnasister sjunger, fyra fullfjädrade solister uppträder i full gala och det hela är både rörande och berörande. De sjunger sitt bästa i sina bästa konsertkläder och det är så det måste vara. Kompromisslöst och på riktigt. Skolbarnen i publiken applåderar mellan varje sats. Snart gör jag det också. Klappar händerna och torkar tårarna. Konceptet kommer från Köln och det här är andra året det görs på Stockholms konserthus. Tanken är att unga ska möta Mozarts rekviem. 

Förhöjd upplevelse

Jag sitter på första balkong med bra överblick över publiken som den här dagen bara består av högstadielever. Tänker att det är skönt att inte sitta bland dem, kan ju bli stök. Men jag misstar mig, det är ingen röra alls, det är helt lugnt. Fokuserat. Uppmärksamt. Utom när det kommer till Süssmayers satser, de där sista som lades till postumt. Givetvis blir det oroligt i bänkraderna då eftersom barn känner igen kvalitet. Så stryk Süssmayer! Här har man ju redan visat att det finns helt andra sätt att fullborda och till och med förhöja upplevelsen av Mozarts rekviem.

 

Skolkonserter

Mozart rekviem speak

Kungliga Filharmonikerna

Katarina Andreasson Dirigent

Kör med elever från Kungsholmens gymnasium/Stockholms Musikgymnasium NS3

Sofia Ågren Körinstudering

Blues rapp

Linn Segolson sång/rappcoach

Elin Skorup sopran

Maria Sanner alt

Mikael Stenbaek tenor

Lars Johansson Brissman bas

Högstadieelever från Kringlaskolan Södertälje

Miki Kekenj keyboard

Thilo Ehrhardt elbas

Achim Buschmann trummor

Stockholms konserthus, även torsdag kväll 18.00

Gunilla Brodrej är kritiker och redaktör på Expressens kultursida.