Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

De verkar tro att barnens hela liv vilar på deras axlar

Skådespelaren Erik "Jerka" Johansson försöker bli en perfekt förälder. Foto: Johan Paulin/SVT
Dan Hallemar.Foto: OLLE SPORRONG

I SVT-programmet ”En perfekt förälder” framträder samtidsförälderns känsla av otillräcklighet.

Dan Hallemar vill säga några lugnande ord.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

TV. Jag minns råden, böckerna, jag minns Dick Sundevall och Anna Wahlgren, tidningen Mama och pappa-antologierna. Det är snart 20 år sedan. Jag hade blivit förälder för första gången och var stressad över allt jag borde lära mig och veta, stressad över att jag hade för mycket information och över att jag inte skulle förstå eller lyckas alls. Jag ville så mycket och jag hade så många dåliga exempel, nu var det min tur att göra allt bättre.

Min lilla informations- och stressbubbla från början av det här seklet ser ut som en idyllisk gammal kartbok i jämförelse med den fyrdimensionella press som dagens föräldrar – och deras barn – verkar navigera i, en rymdstation i tyngdlös desorientering med trasiga navigationsinstrument i ett universum av förväntningar och krav.

I alla fall om man får tro SVT:s serie ”En perfekt förälder” där ”hela Sveriges bonuspappa” Erik ”Jerka” Johansson lindrar sin föräldraångest. Varje avsnitt ställer honom inför föräldraskapets svårigheter, om skärmtiden, döden, maten, lyckan.

Alex Schulman och Erik Johansson pratar barn.Foto: Johan Paulin/SVT

Vi börjar känna igen programformatet kändisar letar efter meningen med allt – lyckan, skaffa barn, den psykiska ohälsan, politiken. Svaren söks med hjälp av vetenskapspersoner eller allmänna livsrådgivare och lite humor. Det är en genre som fullkomligt exploderat. Mysigt, distanserat och lagom ofarligt, frågorna till trots. Kanske det räcker nu. Så mycket intressantare och mer närvarande akuta de frågorna ändå blir i Sveriges Radios Karlavagnen eller i format som Filip och Fredriks ”Ska vi göra slut?”. När man står öga mot öga, öra mot öra, med verkligheten, utan snygga produktionsfilter och koreograferade scener.  

Med det sagt. En av de röda trådarna genom ”En perfekt förälder” är att barnen nuförtiden befinner sig i ett aldrig tidigare skådad informationsflöde, som föregående generationer har varit förskonade ifrån. Dessutom påminner klimathotet om hoten under Kalla kriget-åren, med den skillnaden att informationen ligger närmre nu än den gjorde då. 

Hur hjälper vi barnen att navigera i denna tid? En rimlig fråga som varje generation föräldrar ställer i omsorg om sina barn i den eviga spänningen mellan frihet och ansvar, tillit och kontroll.

Man vill lägga händerna på de där spända axlarna och säga: Lugn, det löser sig och lite socker i botten är nog okej.

Men frågan som Jerka Johansson ställer är kanske snarare: Hur hjälper vi föräldrarna att navigera för att de i sin tur ska kunna guida sina barn. Och här verkar en hel generation småbarnsföräldrar – jag låter som 100 år trots att det bara var tio år sedan jag själv var där – verkligen tro att allt i deras barns liv vilar på deras axlar.

Man vill lägga händerna på de där spända axlarna och säga: Lugn, det löser sig och lite socker i botten är nog okej.

Titeln ”En perfekt förälder” ska så klart tolkas ironiskt. Den personen finns inte, men något om dagens föräldraskap blir ändå synligt här, en drivkraft som jag känner igen; den inre tvivlande monologen som formas av blicken utifrån, från en själv och från andra, i stället för i en vardaglig praktik. Allt i en rädsla för det där inre och yttre kaoset som är livet där ingenting kan betraktas utifrån, där varje sekund är ett val, och dessa sekunder blir ett liv.

Dan Hallemar är medarbetare på Expressen Kultur. Han driver också podcasten Staden.

Hur lite bryr sig SVT om litteraturkritiken?

SVT Kulturs Eva Beckman och Förläggaren Daniel Sandström i debatt efter stormen mot ”Gokväll”.