Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

De här ungdomsböckerna bryter igenom virusbruset

Foto: RABÉN & SJÖGREN
Linda Åkerström.Foto: KAJSA GÖRANSSON / RABÉN & SJÖGREN
Foto: RABÉN & SJÖGREN
Foto: Stefan Tell
Gustav Tegby.Foto: KAJSA GÖRANSSON / RABÉN & SJÖGREN
Foto: LILLA PIRAT
Maja Hjertzell.Foto: OLE KJELBYE / LILLA PIRAT
1 / 7

Karantäntiden innebär inte nödvändigtvis att unga får mer ro att läsa böcker. 

Johanna Lindbäck menar att litterär kvalitet nu blir viktigare än nånsin.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

KOMMENTAR. Det finns en tid för enkla deckare eller helt okej böcker som fyller en avkopplande funktion, men den tiden är inte nu. Jag har försökt ta mig igenom en roman de senaste veckorna. Den är 120 sidor lång och medelbra. I vanliga fall skulle jag ha läst den på två dagar och blivit nöjd. Men i vanliga fall vet jag ingenting om Anders Tegnells tröjor eller hur många intensivvårdsplatser Sverige har. Klockan 14 är bara eftermiddag, och inte tiden för Folkhälsomyndighetens pressträffar. 

Nu pågår livet i spurter mellan dem. Allt händer så fort. Stänger, pausar, dör, och under tiden är den där enkla romanen på 120 sidor omöjlig att komma vidare i.

Jag är ju inte unik. Vi är nog många som sitter här med mobilen i handen och en klump i magen i väntan på nästa stora nyhet, vare sig vi vill eller inte. Det vore en sån lättnad att få släppa allt och gå in i något annat ett tag.

Tre av dessa författare skriver för den lite diffusa åldersgruppen unga vuxna.

Därför är behovet av riktigt bra kultur extra stort såna här dagar. Betyget bara okej räcker inte längre. Kaos och pandemier kräver betyg 4+ och uppåt för att kunna tränga igenom oro och nyhetsknarkande.

Ett gäng författare som året innan coronan lyckades med det är Silvia Avallone, Vigdis Hjorth, Linda Åkerström, Gustav Tegby, Sally Rooney, Nina Lykke, Philip Teir och Maja Hjertzell. Deras böcker har så klart en handling, mer eller mindre dramatisk, men den största styrkan är relationerna. Att lyckas skildra bredden i hela finliret mellan människor är vad som gör att jag fastnar, bläddrar tillbaka, läser om och vill prata med andra om dem.

Tre av dessa författare skriver för den lite diffusa åldersgruppen unga vuxna. Maja Hjertzells ”Bli kvar” och Linda Åkerströms ”Hej då, vi ses väl” handlar om livet precis efter gymnasiet. Plugga, jobba, flytta, stanna?

Kanske det bästa berömmet i dessa dagar?

Gustav Tegbys ”Beröringen” är fantasy. Han har visserligen byggt ihop en riktig dramatisk intrig, men såna finns det ju gott om i fantasy. Alla dessa varelser som kutar runt i jakt på något som man inte fattar varför man ska bry sig om? Här fattar man, tack vare Tegbys fantastiska karaktärsbygge. Det får mig att vilja fota citat och lägga upp på insta. Kanske det bästa berömmet i dessa dagar? Insta-värdiga böcker. 

De må handla om sjukdomar, tonårsmödrar i Italien, kulturelit som skiljer sig i Helsingfors, eller unga män på den svenska landsbygden som inte vet om de ska flytta till en storstad eller inte. Allt handlar ändå om mig.

Jag läste som sagt dessa innan coronan, så Gud vet hur de funkar nu, men det är värt ett försök? Unna dig.

Av Johanna Lindbäck

Johanna Lindbäck är författare och medarbetare på Expressens kultursida.