Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Barnen på scenen visar hur pinsamma vuxna är

Ur "Scener ur ett vuxenliv" (se faktarutan för namn). Foto: Henrik Hulander
Ur "Scener ur ett vuxenliv". Foto: Henrik Hulander
Ur "Scener ur ett vuxenliv". Foto: Henrik Hulander
Ensemblen i "Scener ur ett vuxenliv". Foto: Henrik Hulander
Sara Berg. Foto: MIRIAM PREIS

Barn spelar vuxna i en omgjord "Scener ur ett äktenskap". 

Sara Berg känner sekundärskam.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

 TEATER | RECENSION. Att låta fem elvaåringar i kavaj diskutera karriärstrategier, skilsmässor, graviditeter och andra vuxenämnen på en teaterscen hade kunnat stanna vid att vara ett plojigt humorgrepp. Barn som pratar om energitjuvar och bodelning? Så knasigt. Om att äcklas av tvätt och amning och hela cirkusen? Fniss.

Men när Erik Holmström, vanligtvis konstnärlig ledare för Malmö Dockteater, sätter upp en pjäs där barn får spela vuxna och vice versa, går det djupare än så. Han vill med sitt sceniska experiment snarare belysa hur rörande vi vuxna kan vara i vår strävan efter att skapa mening i våra liv, än hur skojigt det är med lillgamla barn.

Barnen behandlas som vilka skådespelare som helst och får i fem scener gestalta vuxna i olika stadier av upplösning och kris, fritt efter Ingmar Bergmans "Scener ur ett äktenskap".

Döva klimatångesten

Replikerna bygger på klyschor, killgissningar och förnekelse och det är väl ungefär vad de flesta av oss ägnar oss åt till vardags. Vi snackar om att bli veganer för att döva vår klimatångest, om andras dåliga relationer för att maskera hur vi har det i vår egen. Vi är dåliga föräldrar och dåliga arbetskamrater och på det hela taget ganska pinsamma.

För skolklasserna i publiken är detta kanske mest en tokig illustration av vuxenlivet, för oss vuxna belyser det effektfullt det faktum att vi egentligen inte har en aning om vad vi håller på med. Att lyssna på samtalen på scenen skapar lite samma känsla som att vara nykter och behöva umgås med fulla människor som filosoferar om livet. Det vill säga en blandning mellan sekundärskam och igenkänning.

Patetiska repliker

Det hade nog gått att föra fram budskapet även om vuxna fått spela vuxna, men det hade samtidigt varit lättare för publiken att friskriva sig från deras uttalanden. De är ju ändå fullvuxna människor med livserfarenhet och ansvar.

När replikerna däremot levereras av någon som aldrig skulle ha sagt dem på eget bevåg, blir det uppenbart hur patetiska de låter.

 

Teater

Scener ur ett vuxenliv

Av Erik Holmström

Kostym Sandra Haraldsen

Ljusdesign och teknik Christian Jönsson

Dramapedagog Kulturskolan Lund Maria Jansson

Dramalärare Järnåkraskolan Maria Falk

Medverkande Lillemor Hjelm, Mats Granath, Wayra Monasterio, Ronja Svedmark, Felicia Bergenudd, Elliot Berner King, Siri Skoog, Marcus Shaw, Fina Lodén, Oskar Stellinger, Emilia Persson, Lovisa Finné, Linn Blomé, Axel Isacsson

Månteatern/Malmö Dockteater

Sara Berg är kritiker på Expressens kultursida.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!