Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Även det lilla barnet kan vara den girige

Siri Hamari, Michael Jonsson. Foto: Sören Vilks.
Siri Hamari. Foto: Sören Vilks.
Michael Jonsson. Foto: Foto Sören Vilks.
Maria Edström. Foto: OLLE SPORRONG

Barnet roffar åt sig alla leksaker på Dramaten.

Maria Edström ser en liten girig helt i Molières anda.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

TEATER | RECENSION. Lille Harpagon är 3 år och kan inte välja vad han vill ha i leksaksaffären. En lastbil, en lyftkran, en docka och en gose-elefant står uppradade bland andra leksaker på den lilla runda scenen. Michael Jonssons lille Harpagon får det där panik-skärrade uttrycket i ansiktet – han kan inte välja, han vill ha allt! Och Maria Salomaas snälla och stressade mamma står och hoppar av otålighet. 

Han kan inte välja, han vill ha allt!

"Extremt fritt efter Molière" - så presenterar Ada Berger sin version "Den lille girige" för Unga Dramaten och det är välfunnet. Här är ju Harpagon ingen girig patriark utan den lille sonen. Och mamman heter Elise, som dottern hos Molière. Siri Hamaris 4-åriga flicka som dyker upp på lekplasten heter Marianne efter tösen Harpagon vill gifta sig med – här en lekkamrat in spe. 

Treåriga hagalningar

Själva kärnan i "Den girige" finns där, att vara så hagalen att det överskuggar allt, även relationen till andra människor. Så är ju de flesta treåringar (i alla åldrar), i alla fall momentant, och ur detta skapar Ada Berger och hennes eminenta ensemble en föreställning fylld av espri och brio. Humorn är sofistikerad, som när Marianne och Harpagon inte vill gå hem utan springer till oss vuxna i salongen och "ser vuxenteater, på Molière faktiskt". 

 

 

Men den unga publiken på små kuddar får också sitt; Jonsson och Hamari är så bra som barn. De leker så där undersökande och bredvid varann som barn gör, tvära kast i känslorna och så "nejet" som kommer helt plötsligt med ett helt stängt litet ansikte. 

Försvarar mobiltelefonen

Maria Salomaa är på pricken i sin grå kappa, grå toppluve-mössa och i sin svaghet, mobiltelefonen, som hon försvarar likt en tigrinna och pratar i med bostadsmäklaren. Trygg, medelklassig välmåga råder trots den ironiska twisten i Molières anda. Min enda invändning är att den barnpublik, vars leksakslastbilar inte självklart styr mot "Enskede", kan ha väl svårt att känna igen sig.

 

Teater

Den lille girige

Efter Molière

Regi Ada Berger

Scenografi Emma Fallde, Tina Paulson

Ljusdesign Jesper Larsson

Kostym Mikael Mohlin

Musik Stefan Johansson

Lejonkulan, Dramaten

Ålder 3+

 Maria Edström är kritiker på Expressens kultursida.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!